Устройството блокира двигателя, ако шофьорът е употребил алкохол
Министър Караджов: Използват се в ЕС, САЩ, Австралия
Вицепрезидентът Йотова: Има надежда с новите мерки, но цялото общество трябва да е по-взискателно. И да видим наказани
До началото на новата учебна година в училищните автобуси и в тези на частни фирми, които возят деца на екскурзии, трябва да има заключващи дрегери. При откриване на алкохол в дъха на шофьора при тестването устройството блокира двигателя и автобусът не може да тръгне.
Това е записано в 37-те мерки за безопасност на движението по пътищата, които бяха обсъждани на последното оперативно заседание на правителството в сряда.
Вицепремиерът Гроздан Караджов, който е инициатор за монтирането на тези устройства, публикува в четвъртък пост във фейсбук: Нашата идея е заключващият дрегер да стане задължителен за училищните автобуси. След това, като се видят предимствата и евентуалните проблеми, може да се мисли и за по-широкото му прилагане.
От Министерството на транспорта коментираха, че следващата стъпка може да е въвеждането им в градския и междуградския транспорт. А пред “24 часа” Гроздан Караджов каза, че финансирането за тази мярка ще стане от фонда за пътна безопасност. Ще се обяви обществена поръчка за доставка на дрегерите и дори тя да се обжалва, има шансове да стане до септември.
Дрегерът има два компонента - уред за измерване на алкохола в дъха и контролиращо устройство.
Преди да стартира двигателя, шофьорът трябва да даде проба
Концентрацията на алкохол в нея определя дали контролиращото устройство ще позволи двигателят да се стартира.
Всяка проба се документира и се съхранява в контролиращото устройство. Има данни за отказ от даване на проба, измерена алкохолна концентрация, стартиране и спиране на двигателя, възможни опити за манипулиране на резултата.
Според Караджов тези устройства вече са масово навлезли в много държави по света и показват висока ефективност. И дава пример с други държави, в които те са монтирани и на камионите.
В Литва дрегерите се инсталират в училищни автобуси от 2016 г. насам. В САЩ, Австралия и Нова Зеландия съдиите имат право да наредят задължителна употреба на заключващи дрегери за осъдени за шофиране след употреба на алкохол шофьори.
Много търговски и публични организации инсталират устройствата, за да избегнат катастрофи. В ЕС подобни дрегери също широко се използват. В Австрия, Белгия, Дания, Финландия, Полша и други държави се прилагат на доброволна основа – при определени условия нарушителят, заловен след употреба на алкохол,
може отново да седне зад волана само ако използва подобен дрегер
Във Франция и Италия заключващият дрегер е задължителен за шофьорите, които са рецидивисти.
Във всички тези държави са предвидени и наказания за манипулация на данните от дрегерите.
Заключващите дрегери вече се използват и в публичния и търговския транспорт. Най-напреднала в тази област е Швеция. От 2006 г. насам всички камиони над 3,5 тона, които се наемат от Шведската пътна администрация за повече от 100 часа на година, трябва задължително да са оборудвани с такива устройства. Дрегери са инсталирани и в публичния транспорт в Стокхолм.
Успехът е толкова голям, че компании като Volvo и Toyota предлагат вече автомобили с вградени заключващи дрегери и над 50% от новите коли са вече с такива устройства. Всички учебни коли за шофьори – също. Цените на устройствата им варират, на пазара могат да се намерят най-различни марки с всякакви екстри. Някои от тях струват 1500 евро, други 3500 евро. Инсталирането е от 150 до 300 евро.
Човешкото здраве и живот обаче нямат цена, коментира вицепремиерът. Позовава се на изследване на ЕК, което показва, че
заключващият дрегер е от 40 до 95% по-ефективен от глобите или отнемането на книжката
в предотвратяването на рецидивизма в карането след употреба на алкохол.
Има голяма надежда в 37-те мерки за намаляване на сммъртността на пътя, включително в законите, които се очаква да приеме Народното събрание, коментира вицепрезидентът Илияна Йотова.
Като общество обаче след всичко, което се случи в държавата, трябва да бъдем достатъчно бдителни и взискателни, призова тя. “Всеки ден да питаме и да проверяваме докъде са стигнали в тяхното изпълнение”, допълни Йотова. Изрази надежда, че правителството ще се заеме много сериозно с проблема и няма да остане само с последните две уволнения в системата на пътищата.
“Трябва да разберем цялата истина защо бяха направени тези уволнения. Тези хора в какво са обвинени. Ако с тях трябва да се занимава прокуратурата, за престъплението трябва да има и наказание. По отношение на другите мерки, които бяха начертани, дано не е само шум, “всяко чудо за три дни”, допълни вицепрезидентът.