С делегация от 7 министри и 36 бизнесмени замина вчера за Шанхай и Пекин премиерът Бойко Борисов. Това е първото му посещение в Китай, но пореден опит на страната ни да привлече китайски инвестиции в инфраструктурни проекти.

С Борисов пътуват вицепремиерът Томислав Дончев, министрите на външните работи Даниел Митов, на финансите Владислав Горанов, на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, на земеделието и храните Десислава Танева, на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и на икономиката Божидар Лукарски.

България ще опита да осигури финансиране за пътни и жп проекти по време на четвъртата среща на Китай с 16-те страни от Централна и Източна Европа. Фокусът е върху

скоростния път

Свиленград - Русе

и тунела под

Шипка

Още през 2012 г. Китай определи фонд от 10 млрд. евро за инвестиции в Централна и Източна Европа. Това е първото включване на премиера Борисов във форума.

В четвъртък той ще има срещи с президента на Китай Си Дзинпин и премиера Ли Къцян.

Земеделието и износът на български хранителни стоки в Китай също ще бъде акцент при посещението му. По време на икономически форум в Шанхай, организиран от Българската агенция за инвестиции, е предвидено подписването на споразумение за изграждане на завод за българско кисело мляко в Китай. Проектът е на компанията “Лодис Инвест”, производител на млеката и сиренето “Лакрима”.

Ще бъде подписано и споразумение за построяването на

завод за

слънчогледово

олио в Бургас

с инвестиция на китайска компания. Тук от България ще участва държавната компания “Индустриални зони”.

В Шанхай е организиран и икономически форум от Българската агенция за инвестиции. Неговата цел е да привлече китайски фирми да инвестират у нас, като им обещаваме достъп до пазарите на ЕС. Във форума са заявили участие няколко български консултантски компании, сред които и тази на бившия зам.външен министър Милен Керемедчиев.

В делегацията от 36 бизнесмени участват няколко производители на вино, като изба “Тодорофф”, които ще опитат да намерят пазар за продукцията си там. Според българските предвиждания Китай, който и в момента е най-големият ни търговски партньор в Азия със стокооборот от 1,88 млрд. долара, ще се превърне в най-големия пазар за храни и вино в следващите години. От 2014 г. България вече изнася царевица за Китай, но предстои подписването на споразумения и за 18 други продуктови групи.