“Земеделското семейство” Мирослав Николов и Виолета Александрова са одобрили 2 проекта за селски туризъм с луксозни джипове през месец май. Това е станало въпреки заповед на земеделския министър Димитър Греков и изрични писмени указания от Управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони да не се одобряват проекти със скъпи коли. Има и писмо от Брюксел, че това са недопустими разходи.
Единият одобрен проект от тандема Николов-Александрова е за купуване на американски джип “Хамър” на стойност около 130 000 лв.
Другият пък е за BMW 5 xDrive 4x4
По всяка вероятност тези договори няма да бъдат подписани от новото ръководство на фонд “Земеделие”.
По много от проектите, които Мирослав Николов и Виолета Александрова са одобрявали са липсвали документи и процедурите не са спазвани. Както “24 часа” вече писа, ДАНС проверява дали е имало корупционна схема за изнудване на фермери и кметове. Има парадоксален пример с проект на църква, който е бил отказан от Николов и Александрова, но писмото за това дори не е заведено в деловодството и няма изходящ номер.
Задържаните над 2000 проекта по диваните в кабинетите на “земеделското семейство” се оказва, че не са най-големият проблем. В момента те се разглеждат и отговарящите на изискванията ще бъдат подписани. Но освен тях има и хиляди задържани анекси по общински проекти, които са
стопирали строителство за около 600 млн. лв.
Забавянето при някои е с 6-7 месеца. В същото време има краен срок от 15 юли 2015 г., до който тези инвестиции трябва да са изпълнени, иначе няма европари. Някои от градовете стоят разкопани, без да може работата по проектите да продължи.
Продължават да излизат и скандални договори, подписани от Мирослав Николов. “24 часа” вече писа, че той си е наел за консултант по граждански договор за 9000 лв. Андрей Христов Вълчев, младежки кадър на БСП и дясна ръка на шефката на парламентарната земеделска комисия Светла Бъчварова.
Оказва се обаче, че Мирослав Николов е платил 15 600 лв. и за наемане на външен адвокат, който да напише жалба до главния прокурор Сотир Цацаров срещу земеделския министър Димитър Греков. Любопитна подробност е, че това е юрист, защитавал бившия шеф на фонд “Земеделие” Калина Илиева по делото за фалшивата ѝ диплома.
По времето на Калина Илиева във ведомството са назначени Мирослав Николов и Виолета Александрова, после след освобождаването ѝ двамата са уволнени.
“Земеделското семейство” е
сключило и договор за наемане на PR агенция,
която да им помогне във войната срещу земеделския министър Димитър Греков. Сумата е 25 хил. лв. и тя е платена, въпреки че самият фонд “Земеделие” си има пресцентър със служители на трудов договор.
Проверяващите бившето ръководство на ведомството, което е и акредитираната разплащателна агенция за европарите за селско стопанство, са се натъкнали в служебния сейф на тефтерче с имена на “благонадеждни” и “неблагонадеждни” служители.
Бележките кой какъв е са на Виолета Александрова.
Тя дори е написала на жълто листче “Миро, кога ще назначиш братовчедка ми в Пловдив!”.
Фондът раздиран от скандали, но удобен за политиците
Дейността на фонд “Земеделие” е раздирана непрекъснато от скандали и съмнения за корупция. От 2007 г. насам всички политици, когато са в опозиция, критикуват ведомството, но щом дойдат на власт, запазват структурата и променят само ръководството.
Във фонд “Земеделие” има “системна” грешка, но тя е удобна на политиците, коментираха експерти. Ведомството би трябвало да е само разплащателна агенция, а контролът по прилагането да е на управляващия орган. В случая обаче всичко си е във фонд “Земеделие”. Ведомството е първостепенен разпоредител с бюджетни средства, самостоятелно е и въпреки че земеделският министър е председател на управителния му съвет, той формално няма власт над изпълнителния директор. Тази “независимост” беше дадена от бившия финансов министър при ГЕРБ Симеон Дянков, който успя да постави за шеф на фонда доверения си Румен Порожанов и целта беше той да управлява, без да се отчита на тогавашния земеделски министър Мирослав Найденов. Сега фонд “Земеделие” и министерството на земеделието си пишат официални писма и отговори с месеци, което не позволява вземането на гъвкави решения. Има и странни диспропорции - например фондът има 30 млн. лв. за капиталови разходи за 2014 г., а министерството с десетките агенции и служби - едва 2 млн. лв.
Практиката в повечето страни от ЕС е разплащателната агенция само да плаща проектите. Дори някъде има една централна агенция, която контролира и други “децентрализирани” на регионален принцип. Така е в Италия, Австрия, Словакия и тези страни нямат проблем с европарите за земеделие. Единствено такива има Унгария, чиято структура на разплащателна агенция е била изкопирана от България през 2007 г.