Веригата магазини организира за втори път акселератор за програмни приложения в помощ на клиентите от ХоРеКа сектора

Немската търговска верига „Метро Груп“ организира тази година за втори път бизнес акселератор, който да отсее десетина приложения, годни да послужат на професионалните клиенти на „Метро“ от ХоРеКа (хотели, ресторанти, кетъринг) сектора.

Тази година предложенията на стартъпите се приемат до 20 юни, като се кандидатства онлайн на адрес www.metroaccelerator.com директно пред „Метро Груп“ в Берлин, където се намира и акселераторът. Както и миналата година ще има полуфинал и достигналите до него предложения ще се състезават за финала, който ще е през септември в Берлин. Преминалите през него ще бъдат включени в 3-месечна менторска програма с участието на световната предприемаческа мрежа „Техстарс“ и ще получат поощрение от 120 000 евро за доразработване на приложението. На 7 декември създателите на десетте приложения, достигнали до финала, трябва да имат готовност да ги представят публично пред клиенти на „Метро“ и медии. Оттам нататък самата търговска верига поема задължението да промотира приложенията във всички над 30 държави, в които работи.

„Миналата година от общо 250 предложения 25 бяха от България, което е много добър процент. За съжаление, нито едно не достигна до финала, но се надявам тази година броят на участниците да се вдигне двойно и най-после да имаме финалист“, каза ръководителят на отдел „Корпоративни комуникации“ на „Метро България“ Людмил Каравасилев.

Фокусът на акселератора на „Метро“ е развитие на дигитални приложения, които да помогнат на ХоРеКа сектора. Не е задължително това да са готови продукти, може да са само идеи, чието осъществяване още не е започнало. Даже няма изискване да са сформирани екипи, това може тепърва да се направи. „Метро“ не изисква от участниците и да имат фирмена регистрация.

„Важна е целта, която искаш да постигнеш и дали идеята ти решава някакъв важен проблем на този бизнес. На предишния акселератор ми направи впечатление, че част от финалистите, които представиха публично приложенията си, са работили няколко месеца в хотел или ресторант, за да разберат как тяхното приложение може да помогне на бизнеса“, каза Каравасилев.

Другото важно нещо е, че няма ограничение за участие на програмни продукти, които вече са готови и са изпитани в реална среда в практиката. Такива са били едно френско и едно хърватско предложение, достигнали до финалния кръг миналата година. В този случай създателите на продукта също получават 120 000 евро и менторска помощ, чрез които възможностите на продукта и приложението му могат да се разширят.

Идеята за поощряване на създаването на такива продукти е дошла на „Метро“ от желането на веригата да помогне на клиентите си от този сектор. Известно е, че в него иновативните решения проникват доста ограничено и бавно. „От 21 милиона клиенти на „Метро“ по света поне 3 милиона са от сектора ХоРеКа и техният успех би бил и наш успех“, каза Каравасилев.

Сред миналогодишните български приложения е имало едно в подкрепа на създаването на онлайн приложения за кетъринг услуги. То обаче много напомняло на сайта www.bgmenu.com, който е отдавна утвърден.

Друго предложение решавало проблемите с резервацията на маси в заведения. Чрез продукта се отбелязва кой гост на коя маса ще седне, евентуално какво ще поръча, може да се прехвърля човек от една маса на друга. Трето предложение било в помощ на повишаване на репутацията на хотелите, като предоставяло на гостите и на самите хотелиери въможност бързо и лесно да се прави връзка с такива разпространени сайтове за хотели като Trip advisor, Booking, Trivago и др.

„Моят съвет е кандидатите да обърнат особено внимание на демо видеото, което ще прикачат. В апликацията ясно е написано, че видео по-дълго от 1 минута няма да се гледа“, казва директорът на акселератора Алекс Зумдиек. Никой не очаква да бъде показано готово и работещо решение, но идеята трябва да стане ясна от пръв поглед на оценяващия. Не бива да се забравя също, че няма възможност за жива среща в този момент, така че видеото е не само описание на идеята, тя презентира и самите кандидати.