Глобите за превишаване на максимално допустимата скорост във и извън населено място за водачи на леки коли, на автобуси или на камиони скачат двойно. Това решиха депутатите от транспортната комисия, които приеха на второ четене част от промените в Закона за движение по пътищата.
Ако шофьор кара с от 31 до 40 км/ч над допустимото в населено място, глобата ще е не 200, а 400 лв. От 300 на 600 лв. се вдига санкцията за водачи, които се движат с от 40 до 50 км/ч над разрешеното.
За превишаване над 50 км/ч глобата скача от 350 на 700 лв., като според закона в момента тези водачи няма да имат право да шофират три месеца. За всеки следващи 5 км превишаване глобата се увеличава с 50 лв.
Извън градове и села глобите за висока скорост стават 300, 400 и 600 лв. за превишаване със съответно от 31 до 40, от 41 до 50 и с над 50 км/ч. Санкцията стига и до 1000 лв. за шофьори от обществения превоз на пътници и тези, които карат опасни товари.
50 лв. пък ще плаща водач, който превозва пътник без каска или предпазен колан, решиха още депутатите. По предложение на Иван Вълков от ГЕРБ, глобата ще е 1000 лв. и отнемане на книжката за три месеца, ако шофьор влезе в насрещното движение. При рецидив санкцията е 4 хил. лв. и отнемане на свидетелството за половин година.
Променени бяха и санкциите за шофьорите, хванати с алкохол в кръвта.
"В момента имаме санкция над 0,5 до 1,2 промила. И санкцията варира от 6 месеца до 1 година, с глоба от 500 до 1000 лв. Сега ги разделяме на две категории - от 0,5 до 0,8 промила се предвижда лишаване от книжка за 6 месеца и глоба от 500 лв. Над 0,8 до 1,2 промила включително - лишаване за 12 месеца и глоба 1000 лв. твърдо", обясни пред журналисти шефът на "Пътна полиция" Бойко Рановски.
Водач, който организира или участва в нерегламентирани състезания, ще бъде лишен от книжка за 12 месеца, а глобата е до 3000 лв. При повторно нарушение свидетелството се отнема за 3 години, а глобата ще е 5000 лв.
Щяло да се мисли и в насока криминализиране на гонките, заради различните ситуации, които могат да се получат, като това организатор да участва в гонка например.
"Мислим как да обвържем публичните услуги с връчването на фишове или актове. Например: отивате в НОИ и там ви казват, че в ЕГН-то ви има зададен акт. Там ще ви го връчват и така ще има служебно и държавно връчване, независимо къде отидете. Не само ресурс на МВР да се насочва за тази дейност.", каза председателят на транспортната комисия Настимир Ананиев.
Той каза, че такова свързване е практика в цял свят. У нас обаче все още била твърде ниска събираемостта на глобите.
"Събираемостта е много ниска - 30%. Ако се вдигне двойно, превенцията моментално ще скочи. Работим в тази насока - не само вдигане на размера на санкциите, но и повишаване на събираемостта.", каза той и добави, че желанието му е тя да се повиши до 80-90%.
По предложение на Иван Вълков депутатите решиха да не се гласуват промени, докато текстовете не бъдат изчистени от работната група, която през следващата седмица ще обсъди и законовите промени, засягащи младите шофьори.