Със средства от оперативна програма „Транспорт“ 2014 – 2020 ще бъде построена жп линия до Летище Бургас. Това казва в интервю за в. „Стандарт“ генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) инж. Милчо Ламбрев.

Новата жп линия е част от голям проект, който се финансира по оперативната програма - Фаза 2 на модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас.

Фаза 1 на проекта Пловдив - Бургас е пред завършване. Сега се подготвя документацията за Фаза 2 и в момента текат процедурите за избор на изпълнители за обновяването на жп участъците Оризово - Скутаре и Завой - Зимница. Индикативната стойност на Скутаре - Оризово (29 км) е 40,4 млн. евро, а на Завой - Зимница (7 км) - 7 млн. евро. Постъпили са 10 оферти, казва шефът на НКЖИ.

За останалите 8 лота по думите му процедурите ще бъдат обявени в най-скоро време. Индикативната стойност на цялата Фаза 2 на проекта Пловдив - Бургас е 320,9 млн. евро, а заедно със строителния надзор, техническата помощ и разходите за археология е 343,6 млн. евро. Ламбрев предвижда до средата на август да бъдат обявени процедурите.

Към Фаза 2 на проекта Пловдив - Бургас са включени и два лота - жп възел Пловдив и изграждане на жп връзка между Летище Бургас и жп гара Бургас.

Първият е на стойност 25,6 млн. евро, а вторият - 28,5 млн. евро.

„Надяваме се заедно с възел Бургас да направим и техническо проектиране на отсечката Бургас - Сарафово и евентуално - до к.к. „Слънчев бряг“. Тази задача ни беше поставена от премиера Бойко Борисов в края на 2015 г. Мисля, че до летище Сарафово ще се справим без проблем. За отсечките Сарафово - Поморие и Поморие - Слънчев бряг обаче ще бъде доста по-сложно, тъй като там ще трябва да се отчуждават земи и със сигурност ще имаме проблеми с хората и екозащитни организации“, очаква той.

Затова НКЖИ планира на първо време линията да стигне до Летище Бургас, за да може влаковете да поемат част от пътникопотока на самолетите. А след това да се работи по линията и до Слънчев бряг.

За работата по участъка София - Септември Ламбрев коментира, че той е особено важен за НКЖИ. В момента тече изборът на изпълнител на инженеринга на първия и най-лек участък София - Елин Пелин. Очаква се до началото на есента да бъде избран един от шестимата кандидати, ако няма жалби.

„Що се отнася до участъците Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - Костенец, за тях избраните фирми вече изготвят работните проекти. Теренът е тежък, сложен, много са съоръженията, които трябва да се проектират, за да можем да постигнем скорости от 160 км/час, но се надявам, че избраните фирми ще се справят и до началото на август ще имаме готови проекти“, казва той.

Процедурите ще бъдат няколко, тъй като участъците са тежки, за да се справи само един изпълнител. Най-тежък е участъкът Ихтиман - Костенец, тъй като там линията ще трябва да напусне коритото на реката и ще качи билото на планината, за да бъдат постигнати високи скорости.

Приблизителната индикативна стойност на инженеринга (б. ред. - проектиране и строителство) за участъка София - Елин Пелин, е 67 млн. евро. За двата участъка - Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - Костенец общата стойност е около 507 млн. евро.

А последният участък Костенец - Септември, който е почти равнинен, е около 185 млн. евро.

„Надяваме се по-бързо да сключим договорите, така че до 2020 г. да бъде готова цялата жп линия София - Елин Пелин - Ихтиман - Костенец – Септември“, казва инж. Ламбрев.

Той допълва, че финансирането на отсечката София - Елин Пелин ще бъде по механизма "Свързана Европа", а на останалите отсечки - по програма "Транспорт“.

НКЖИ освен това планира до октомври тази година да завърши трите лота на жп линията Септември - Пловдив, както и жп възела Симеоновград. „В края на годината ще имаме една напълно модернизирана жп линия от гара Септември до турска/гръцка граница", заявява експертът.

За линията София – Драгоман той казва, че има избрани изпълнители, които в момента проектират отделните участъци.

Но консорциумът, който проектира отсечката София – Волуяк, заедно с коловозното развитие на Централна гара София, е в затруднено положение, тъй като едната фирма в него е изпаднала в несъстоятелност. Това налага прекратяване на договора и избор на нов изпълнител. Финансирането на участъка София - Волуяк е по "Свързана Европа".

Средствата за отсечката Волуяк – Драгоман идват от програма „Транспорт“. Там вече проектирането тече, но пък има сериозни проблеми при общественото обсъждане, с несъгласие от страна на населението за трасето.