Имуществото му стигна 65 млрд.долара
Джеф Безос зае за ден третото място в класацията на “Форбс” за най-богатите хора в света. В края на юли собственикът на “Амазон” измести инвеститора Уорън Бъфет.
Това стана, след като акциите на компанията му поскъпнаха с 8%, а богатството му достигна 65 млрд. долара. Освен това в средата на юли Бъфет дари 2,9 млрд. долара за благотворителност.
Когато в края на юли удари звънецът на борсата, Безос бе с 200 млн. долара зад Бъфет. След това акциите се покачиха и добавиха 300 млн. към сметката на предприемача и го вкараха в челната тройка.
Там обаче той не се застоя дълго. В края на борсовия ден богатството му се стопи до 64,6 млрд. долара - с 400 млн. по-малко от това на Бъфет. Парите и на двамата се дължат предимно на компаниите им и за това дори малко колебание в стойността на акциите се оказва решаващо за мястото им в класацията.
Приходите на “Амазон” през 2016 г. се увеличиха с 31% на годишна база и достигнаха 30,4 млрд. долара за второто тримесечие.
Печалбата е
скочила от
92 млн. на
857 млн. долара
Когато “Форбс” публикува списъка със световни милиардери през март, Безос влиза в челната десятка за първи път с богатство, възлизащо на 45,2 млрд. долара, правейки го петия най-богат човек. От тогава акциите на “Амазон” скачат почти с 50% и към сметката на собственика се прибавят още 19,8 млрд. долара. За първи път той влиза в класацията през 1998 г. - четири години след основаването на компанията, тя му е донесла 1,6 млрд. долара.
Когато е на 14 години, Безос иска да е астронавт или физик, мечтата му е дошла от дядо му, който бил член на комисия по атомна енергетика. Безос сам изобретява много неща в гаража на родителите си. Също така прекарва голяма част от свободното си време в ранчото на дядо си в Котула, Тексас, където ремонтира вятърни мелници и върши друга инженерна дейност. Така идва идеята му да създаде собствена космическа компания - “Блу орижин” (виж карето).
“Амазон” тръгва като онлайн магазин за книги. Още в началото има продажби в 45 страни по света. Безос е с идеята, че ще го превърне в магазин за всякакви стоки. Спира се на името “Кадабра”, но адвокатът му го убеждава, че твърде много прилича на името на друга компания.
Стартът е даден от гараж в къщата на Безос. Сървърите, които използва тогава, се нуждаели от толкова енергия, че той и съпругата му не можели да включат сешоар или прахосмукачка вкъщи, без да изгърми бушон.
По-късно Безос
изисквал
служителите му
да работят по
поне 60 часа
на седмица,
пише “Бизнес инсайдър”. Един от тях бил толкова концентриран в работата, че забравил да погледне пощата си. Там се натрупали десетки фишове за неправилно паркиране, известия, че колата му е вдигната от паяк и накрая писмо, в което пишело, че автомобилът е продаден на търг.
На служителите било разрешено в най-натоварените периоди да освобождават напрежението, като крещят. Мениджърът Джеф Уилке вдигал телефона на всеки, който пожелаел да крещи в слушалката.
52-годишният Джеф Безос има четири деца. “Форбс” му дава осем от десет точки за това, че сам е натрупал богатството си.
Роденият в Албакърки милиардер завършва с пълно отличие “Принстън”, след което работи на Уолстрийт в областта на компютърните науки.
На 5 август 2013 г. той обяви, че
купува
в.“Вашингтон поуст”
за 250 млн. долара, платени в брой. След това коментира, че може би не е направил най-добрата сделка.
През 2015 г. компанията му прави успешен ход с услугата Prime, предлагаща срещу годишна такса
достъп до продукти
и неограничен
брой доставки
През юни Prime тръгна и на индийския пазар, а скоро ще активира там и достъп до филми и телевизионни сериали, включително продукция на Боливуд.
Маркетингова компания изчислява, че в САЩ от услугата Prime се възползват близо 63 млн. потребители, всеки от които прави покупки за около 1200 долара годишно.
Безос има нова идея - да дава студентски кредити в САЩ с по-ниски лихви, като си партнира с американската банка “Уелс Фарго”. Студентите трябва да са абонирани за услугата Prime Student, която им дава отстъпки, безплатна доставка и видеострийминг. Срещу това те ще получават 0,5% намаление върху лихвите по заемите си.
Рязко увеличение има и при облачните услуги - Amazon Web Services отчете приходи от 2,89 млрд. долара при прогнози на анализаторите за 2,83 млрд. долара.
Продажбите по света са се увеличили с 8%, а в САЩ - с 10%, компанията продължава да навлиза в нови сегменти като онлайн бакалии във Великобритания и студентски заеми.
Милиардерът притежава собствена ракета
Компанията на Безос за космически полети “Блу орижин” обяви в края на юни, че е успяла за четвърти път да изпрати ракета в Космоса и да я приземи, пише изданието “Спейс”.
При последния опит бил направен успешно и паралелен тест за изстрелване на капсула за екипаж. Компанията публикува видео като доказвателство за него.
Тестът включвал процедура по подготовка и изстрелване на ракетата, нейното достигане до “ръба на Космоса” и последващо връщане на стартовата площадка за приземяване. Паралелно с това се провел тест и по отделянето на капсула за екипаж и нейното успешно връщане на Земята.
Тестът на капсулата трябвало да провери дали тя може да се приземи успешно дори и ако един от парашутите не сработи. “Блу орижин” обяви, че всички опити са завършили с пълен успех.
След това Безос писа в туитър: “Внимателна инженерна работа плюс, разбира се...щастливите ботуши. Успешна мисия”. И добави снимка на каубойските ботуши, които твърди, че му носят късмет.
Компанията е създадена през 2000 г., а в момента в нея работят 600 души. Основната цел на Безос била да се осигури достъп на хората до Космоса, който да е сигурен и евтин. “Блу орижин” е сключила договори за над 30 млн. долара с НАСА за съфинансиране на космически проекти.
Страстта към летенето си Безос смята да приложи и в “Амазон”. През миналата седмица “Файненшъл таймс” обяви, че компанията възнамерява да прави доставки на клиентите си с дронове през 2017 г.
Фирмата обяви, че британското правителство е дало разрешение, което е нужно да се проучи въпросът в дълбочина.
Програмата за директни доставки стартира през 2013 г. под името “Прайм ер”. Целта бе чрез дронове, които се управляват от служителите на фирмата, поръчките да се доставят до домовете на клиенти. Въпреки че е иновационна, идеята бе блокирана в САЩ, тъй като е в противоречие с летателните закони там.