Нова идея за път през Кресненското дефиле обяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Движението от София към Кулата можело да е по двете платна на сегашното шосе, а за обратния път от Гърция да се минава по ново трасе, което заобикаля дефилето. За да стане това, ще се прави обход на Кресна. В този случай ще се наложи изграждането на пет тунела и доста виадукти, но този вариант няма да оскъпи процедурата, каза Павлова.
Министърката заяви, че по този вариант се постига консенсус. Новата идея е била обсъждана и на заседание на Комитета за наблюдение на ОП “Транспорт” . Първият вариант за преминаването на Кресненското дефиле беше
с тунел,
дълъг 15 км
Прогнозната му стойност бе 550 млн. евро. В строителния бранш у нас се водеха спорове за цената, която варираше от 400 до 800 млн. евро. Заради трудностите при строителството му и дори открита радиоактивност се премина към друг вариант. Той бе преминаване на дефилето с по-малки тунели и с виадукти, както и вдигане на едното платно нависоко, понякога над първото в някои участъци.
Това е третият официален вариант за преминаване през дефилето.
Идеята е движението от София към Кулата да е по съществуващия път, двете сегашни ленти да станат еднопосочни. Ще се наложи рехабилитация на трасето и на тунелите, ще бъдат направени проходи за животни, оградни мрежи, укрепвания, предпазни и шумоизолационни панели. Целта е да се щади природата.
Обратната посока от Кулата към София ще бъде изнесена извън дефилето в източна посока, по т.нар. Кресненско плато. Ще се строи около 20 км нов двулентов път, няколко виадукти и къси тунели. Най-големият ще е с дължина около 1,6 км. От пътната агенция казват, че в сравнение с другите алтернативи,
този проект е
доста по-евтин
и постижим
Една от ползите е, че се намалява наполовина трафикът в дефилето. Ще се отговори и на очакванията на еколозите. Избраният вариант е удобен и за строителите.
Не се предвижда дублиращ първокласен път, защото
двете платна ще
бъдат два
първокласни
скоростни пътя,
независими един от друг.
Щом бъде построен новият участък, двупосочното движение ще се прехвърли върху него и тогава ще започне рехабилитацията на съществуващия път. Когато всичко това бъде направено, двата потока на движение от и към Гърция ще бъдат разделени. Експлоатационната скорост ще бъде 90 км в час. В дългия 15 км тунел предвижданата скорост бе 80 км в час.
От пътната агенция съобщиха, че амбицията им е до края на годината да има реален идеен проект и да се обяви търг за строител на това трасе. Целта е пътят през дефилето да бъде завършен до 2020 г. Постижимо е новото трасе Кулата - София да бъде построено за 2 строителни сезона.
Вдигат
глобите за
липса на
винетка
Ако шофьор, минаващ
транзитно, не плати
санкцията, остава у нас
Сурови глоби за автомобили без винетки се готвят с промени в Закона за движение по пътищата. Това заяви в сряда след заседанието на правителството министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. В момента глобата за липса на стикер е 300 лева.
Очаква се следващата седмица да бъде обявен търгът за толсистемата за камиони и за електронна винетка за леките коли. Паралелно с изграждането на системата ще се работи и по промени в закона.
Със сателит ще следим по номера на моторното превозно средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата, обясни тя. Мобилни екипи на МВР и на пътната агенция ще глобят водача на място, ако е в нарушение. “Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото, или не”, заяви Павлова. Законодателството и наредбите ще се променят в рамките на година, като ще се включват по-сурови санкции, допълни тя.
Проверките на пътя установили, че българските граждани купуват и залепят винетките според изискванията на закона. Масово транзитно преминаващи гастарбайтери не го правели.
В повечето случаи те купуват стикери, но не са изцяло залепени на стъклото или са с фолио, за да могат да бъдат местени от кола на кола. Имало случаи, при които винетките били в жабката на автомобила.
Засечени са и непродупчени, както и такива, които нямат придружаващ документ с номера на автомобила, каквото изискване беше въведено. При направената проверка на магистрала “Тракия” в рамките на няколко дни са засечени 500 нарушения, съобщи министърката.
Според Павлова сред транзитно преминаващите гастарбайтери има система за размяна на винетки.
Готвените промени в законодателството ще въведат по-строги санкции и глоби за нарушителите.
Предвижда се да има възможност, докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната. Тази мярка се налага, защото в противен случай глобите стават несъбираеми, каза министърката.
“Затова сега, освен че глобяваме водачите, проверяващите екипи лепят стикерите стабилно на стъклото, за да не могат да бъдат препредавани”, допълни тя.
При проверките е установено, че дори тирове и леки автомобили карат през август със седмични винетки, закупени през април.
Павлова съобщи, че до август тази година са продадени 4,5 млн. винетки, което е със 150 хиляди повече в сравнение със същия период на 2015 г. Очаква се нов ръст на продажбите отново през септември и декември заради почивните дни. По-голямата част от колите се движат с годишни стикери, показва проверката.
Кои са играчите за
тунела “Железница”
Най-големите български строителни компании, италиански, гръцки, турски и испански фирми, обединени в 17 консорциума, подадоха оферти за строителството на тунела “Железница” на магистрала “Струма”. Интересът е значим, тъй като той ще бъде най-дългият у нас, а прогнозната сума е 250 млн. лв. за 4,46 км участък.
Най-много са обединенията с български и италиански фирми.
Сред българските са обединения, в които водещи са “Главболгарстрой”, “Трейс груп”, тя е в консорциум с “Евро Алианс тунели” и полската “Мости Катовица”. “Монолит” е в консорциум с италианската “Сочиета Италиана пер Кондоте д аква”. Сред водещи в обединенията български фирми са още “Станилов”, “Геострой”, Джи Пи груп, която бе спечелила единия търг на “Хемус”. Последната е в консорциум с две испански и две български фирми.
Сред италианските фирми са “Серенисима Констуциони”, която обжалва търга за строителство на двата участъка на “Хемус” от Ябланица до разклова Ловеч-Плевен, преди премиерът Бойко Борисов да прекрати процедурите. За подизпълнител за “Железница” консорциумът е посочил ПСТ груп.
С оферта е италианската “Асталди”, която строеше жп линията Първомай-Свиленград.
Други две италиански компании - “Итинера” и СИНА, са в сдружение. Петата компания от Ботуша е ИНЧ АД от Торино. Българските “Хидрострой” и “Водстрой 98” АД са в сдружение с ЧИПА АД от Неапол.
Шеста италианска фирма - “Оберослер Кав. Пиетро” ООД, е в сдружение с още 5 български, сред които са “Агромах” и “Пътища-Пловдив”.
Два изцяло турски консорциума са сред кандидатите. Сред тях е и “Ташяпъ”, която даде най-ниска оферта за “Хемус”, бе отстранена, и обжалва. Другата турска фирма - “Дуйгу Мюхендислик”, е била сред кандидатите за рехабилитация на 32 км от “Тракия”.
Две испански сдружения са подали оферти. В едното е “Асигния Инфраструктурас”, заедно с българско ООД - “Структор 11”, а в другото водеща е “Конструктора Сан Хосе”.
Гръцката “Актор” е в сдружение с българската “Атоменергоремонт”.