Йоана Рашкова: Трябва да отстояваш идентичността си

Ресторант "Пасточино" е създаден преди година и половина. Преди това собственичката Йоана Рашкова сформира екипа, с който се заражда и цялостната идея и концепция. Ресторантът разполага със зала за 25 човека, а местата отвън са за 20. В кухнята се работи само със свежи продукти. Клиентите могат да се насладят на разнообразни ястия, включително на паста, лингуини и ризото с оригинален италиански вкус.

- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?

- Преди да отворя обекта сформирах екипа, а с екипа дойде и идеята. В повечето случаи, бих казала лошите примери, първо се прави мястото и след това се търси персонал. Това при нас не важеше.
Аз съм бивш маркетолог. Способността да гледам на нещата по различен начин се дължи на опита ми в големи компании. Това беше школа за мен. Научих се да строя по различен начин и да се отнасям по различен начин както към клиента, така и към запазването и мотивирането на екипа.

- Кое е това, което най-много ви мотивира?

- Музата. Това е мотивацията ми. Когато имаш музата в себе си, желанието и постоянството, успяваш. Това изгражда образа ти пред останалите. Черпим муза и вдъхновение един от друг.

- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?

- Екипът ни е от десет човека. Това са хората, с които гребем всеки ден. Ние сме в основата на нашия успех. Градим на база нашето виждане за успеха и на онова, което получаваме като обратна информация от клиента. Отсега коментираме какви ще са нашите планове за зимното ни меню. Това разбира се е нормално за нашата сфера. Правим регулярни срещи с дистрибутори и обсъждаме тенденциите при продуктите. Пазарът е изключително нестабилен, за да можеш да планираш дългосрочно. Затова ти трябва търговският представител, който да провери кое и как ще бъде. Ние държим на пресни продукти. Имаме изключително малка хладилна база и се нуждаем от зареждане всеки ден.

- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
 - Най-голямото предизвикателство е клиентът и желанието му да прекара времето си с нас и да отделя повече време за себе си, а това отделено време да е споделено с нас. Това е предизвикателството всеки ден, ние лягаме и ставаме с него.
От изключително значение е клиентът да е удовлетворен.
Ние се справяме изключително добре, тъй като сме уверени, че имаме онова, което бихме искали и на нас като клиенти да ни се предлага. За нас е изключително важно качеството, което получават хората, които ни посещават.

- Какво научихте за тези години като предприемач?

- Човек трябва да отстоява своята идентичност. Това е от голямо значение, защото така можеш да бъдеш разграничен. Няма как да предлагаш всичко и да си добър във всичко. Трябва да разбереш това, в което си най-добър и да подбереш хората, които споделят тази идея за теб. Така се върви уверено напред. Трябва да си готов да приемаш градивната критика и тя да е база за развитие. Всичко това се случва с много добри партньори.

- Как си представяте своя бизнес след 5 години?

- Ще кажа нещо, което не е тайна и нашите клиенти го знаят. Ние изграждаме марката "Пасточино" и когато установим, че сме достатъчно стабилни, ще надграждаме. За нас е много важно всичко, което обичаме да можем да представим в една чиния.
Аз изхождам от себе си, защото също съм клиент. Това, което ме връща някъде е онова, което съм намерила за себе си. Нашите клиенти намират онова, което успява да ги изненада. Важно е не само да отговаряш на изискването на клиента, но и да го изненадаш.

*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.