Юлиан Георгиев: Един клиент се печели с месеци и години, а може да бъде изгубен за секунди
Ресторант "Ил Ностро" в Стара Загора е създаден преди три години. Той е първият с италианска кухня в града. В него работят 12 човека, а във вътрешната зала и в градината има по 50 места.
Менюто е съставено от салати, пасти, ризото, пици и месни ястия. Рецептите са типичнo италиански и са подбирани в Италия лично от собственика Юлиан Георгиев.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- Направихме го като първия по рода си ресторант за италианска кухня в Стара Загора. Стараем се да поддържаме автентичност на продуктите, рецептите също са италиански.За тази цел предварително бяхме в Италия, ходихме по кухни и ресторанти с жена ми, аз съм готвач. Освен това от 25 години съм в сферата на ресторантьорството, минал съм през всички нива - през кухнята, бил съм управител, барман, сервитьор. Майка ми от 30 години е готвач, израснал съм по кухните.
Преди това имах друг бизнес, но го продадох и исках да се отдам на хобито си. Така създадохме нашия ресторант. Исках да предлагаме и хубави вина, тъй като другото ми хоби е сомелиерството.
В Стара Загора имаше гръцка, турска кухня, но италианска нямаше. Затова решихме, че това е една ниша, която може да се запълни.
Аз съм главен готвач, определям какво и как да се предлага. Научих много и в "Метро Академия".
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Любител съм на италианската кухня и на вината. Идеята беше да предлагаме нещо, което е типично. Италианската кухня се приема добре в целия свят. Включително и готвачи като Джейми Оливър работят с ресторанти, свързани с тази кухня. Харесва ни и италианската музика и култура като цяло, харесва ми и като държава. Ходил съм много пъти там на почивка, а така се появи и идеята.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Помага ми жената до мен и дъщеря ми. Дъщеря ми, въпреки че е на 12 години, е с много голямо желание за тази професия, прави доста опити да ми помага.
Важни са и хората, които сме наели. При нас няма текучество, откакто е отворен ресторантът, повечето от хората ни работят с нас.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Такива има всекидневно. Най-големият проблем е намирането на хора за работа. Особено за готвачи, тъй като и обучението е под всякаква критика. Принуден съм да намирам млади хора без опит, които искат да работят с желание. Обучавам ги, но съм имал случаи те да предпочетат чужбина, където да се реализират.
Другото е бюрокрацията и прекалено многото изисквания от страна на агенции, институции и т.н. Цялата тази система никога не ти помага, а гледа максимално да те затрудни.
Трудно е, защото потребностите на хората са занижени. Малко са тези, които се интересуват какво ще ядат и основната причина за това е, че хората не разполагат със средства. За да поддържаш такъв ресторант с такива продукти като себестойност, струва пари. Принуден си да си конкуренция със заведения за бързо хранене например. Нашата клиентела е доста поdбрана - бизнесмени, хора с възможности.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Хората трябва да вярват, че нещата ще им се случат. Те трябва да следят развитието на бизнеса. Много хора мислят, че е лесно ресторантьорството. То обаче е трудоемко, трябва да си постоянно ангажиран, да си на място. Ако оставиш на друг да ти върши работата, в един момент стигаш до фалит. Човек трябва да е в бизнеса, да следи продукти, цени и всичко да е под контрол. Така се предлага качество и се печелят клиенти. Знаете - един клиент се печели с месеци и години, а може да бъде изгубен за секунди. Когато вярваш в успеха и си сигурен, го постигаш.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Имаме амбицията да се развиваме. Искам да отворим нови обекти, може би в друг град или по морето. Може би в по-голям град като София или Пловдив, където ще оценяват високото качество на храната.
Мислим и за нова концепция в Стара Загора. Бяхме започнали дори с друг обект, но липсата на персонал ни спря. Искахме да направим пастичерия, наехме помещение и го ремонтирахме. Оставихме го, защото в момента е трудно. Ще видим как ще е занапред.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.