В рубриката “Бизнес от нулата” представяме историите на български предприемачи, стартирали бизнеса си с подкрепата на Микрофинансиращата институция ДЖОБС, част от групата на Българска банка за развитие.

Ние сме малка семейна фирма, но с големи амбиции и цели, казват собствениците

Хората започнаха да обръщат внимание на това, с което се хранят, и търсят здравословни продукти.

Това ни накара да се захванем с производството на такива, разказва Мариана Мирчева, която с брат си Венелин Стоянов са собственици на “В и М Продуктион” ООД. Фирмата е за производство и търговия със студенопресовани растителни масла и първата у нас, която прави студенопресовано масло от чия.

За извличането на 1 литър масло от чия са необходими около 8-10 кг семена. Затова този вид масла са и по-скъпи. Извличаме най-полезната част от маслото, казват от фирмата. В момента в портфолиото им има над 10 вида масла.

Здравословният начин на живот им е предаден от техния баща. Той е починал през 2011 г., тогава Мариана и Венелин създават фирмата си. Започват да търсят нужната за пресоването машина. За наш късмет се оказа, че има фирма в родния ни град Русе, казва Мирчева.

След като намерили машината, започнали да обикалят банките. Навсякъде обаче получили отказ за финансиране.

Машината струва 20 хил. лв., които Мариана и Венелин нямат. Техен приятел им разказва за агробизнесцентър в Кубрат, който работи с микрофинансиращата институция на Българската банка за развитие - ДЖОБС. Тези хора много ми помогнаха. Разказах им за идеята, сметнаха, че има развитие, и сигурно съм ги впечатлила с хъса, който имам, казва Мирчева.

Следва запитване към ДЖОБС и получават положителен отговор. Така през февруари 2013 г.

предприемачите

получават

финансиране

При студено пресоване семената или ядките трябва да са с подходяща влажност. Много важна е температурата, която се следи непрекъснато. После маслото трябва да се утаи по естествен начин, филтрира се и е готово за пълнене в бутилки. Маслата не се държат на склад, когато има заявка от клиент, се бутилират и изпращат.

В много случаи наши клиенти изчакват пресоването на маслата и ги изпращаме много пресни. Работим с малки партиди на често, казват от компанията.

За въвеждането на един продукт се прави малко количество, от което се изпращат проби към пловдивския университет по хранителни технологии. За съжаление, в България не можели да се намерят суровини за много масла. От чужбина например идва нигелата, която у нас е по-популярна като кимион. Конопеното семе също не е българско. Другите - лененото, кайсиевото, слънчогледовото масло - са с български суровини.

Трудности има и с първите алуминиеви капачки с резба, тъй като фабриката няма машини за затваряне. Наложило се да са внасят от Чехия, въпреки че било скъпо. С времето фирмата постига успех и за продуктите вече

има много

клиенти,

включително и от чужбина. Благодарна съм на много хора, които оцениха качествата на маслата, казва Мирчева.

Първоначално продават в Русе и Варна, после и в София. Благодарение на участия в изложения клиентите се увеличават. Маслата стигат до Бургас, Пловдив и други градове.

“Миналата година започнахме да работим с по-големи корпоративни клиенти, с нас се свързаха и от други държави. Успяхме да се договорим с българи, които продават български стоки в Австрия. Направихме им етикети и брошури на немски”, казва Мирчева.

Тя си спомня момент, когато лененото масло в австрийски магазин свършило. Във фабриката се подготвяла следващата партида, която трябвало да е готова до седмица. В магазина имало клиент, който бил много настоятелен. Австриецът три пъти се връщал, за да търси маслото, но му обяснили, че то ще се забави. Мъжът отказал да си купи друг продукт и изчакал доставката на българския.

От 2016 г. фирмата изнася тиквено масло за Сърбия, очаква още поръчки. Мостри са получили и други чуждестранни компании, интерес наскоро заявила и една унгарска.

Мариaна и Венелин обясняват, че искат още машини и една голяма фирма. Имало много масла, които могат да се направят. Например от динени или пъпешови семки. Трябва да сме първи на пазара и с по-нестандартни масла, казват те.

“Ние сме малка семейна фирма, но с големи амбиции и цели. И вярвам, че когато има хора, които да ти подадат ръка в началото като Българска банка за развитие, може да се постигне много. Благодарна съм на всички, които застанаха до нас”, казва Мирчева.