Строят жилища за семейства, дошли от други селища в индустриалните зони
Градът има капацитет да даде и образование на децата
Пловдивският индустриален регион спешно търси над 5000 работници за догодина.
В цифрата се включват и близо 600 специалисти с висше образование и 1000 - със средно. Те са необходими за новите предприятия, които изникнаха край града. Самият той не е в състояние да попълни дефицита.
Местната власт
и бизнесът
предприеха
безпрецедентна
кампания
за набиране на кадри от най-бедния регион на страната - Северозапада, а също и от чужбина. Проектът е на JobTiger, “Тракия икономическа зона” (ТИЗ), община Пловдив и 5-има от най-големите инвеститори у нас - “Сенсата Технолоджис България”, “АББ България”, “Белла България”, “Кауфланд България” и “Либхер Хаусгрете - Марица”. Очаква се да се присъединят и още компании от областта, които също изпитват глад за кадри.
Над 120 мощни фирми развиват в момента дейност в 6-те промишлени зони около Пловдив.
“Стартираме тази инициатива, тъй като недостигът на работна ръка в такъв голям мащаб затруднява нормалното функциониране на заводите и е сериозна пречка пред привличане на нови предприемачи”, каза съуправителят на “Тракия икономическа зона” Пламен Панчев.
По думите му изборът на локация за инвестиция зависи не само от инфраструктурата и близостта до международни коридори, по които Пловдив има предимство, но и от наличието на работна ръка.
Проблемът с нея назрява от години. Много от фирмите около града търсят решение “на парче” или се надяват да дръпнат нужните им кадри от конкурентни фабрики. Други
компании отлагат
или отменят
инвестиции
от страх,
че не биха си осигурили персонал.
По същите причини съществуващите производства забавят проектите си за разрастване.
“Имаме 2800 служители в момента в страната, като плановете ни са броят им да достигне до 4000. Налага се да намерим дългосрочно решение за осигуряване на кадрите за 5, 10, 15 г. напред”, заяви оперативният мениджър на “Сенсата Технолоджис България” Чавдар Каменов.
Американският гигант “Сенсата Технолоджис” откри завод край Пловдив през април т.г.
Проблем с набиране на работници има и “АББ България”, признава управителят на клон - Раковски, Уве Чирнер. В производството там, което е от изключително значение за групата в европейски мащаб, са заети 1600 души. С Employer Branding - изграждане на работодателска марка, компанията се опитва да привлече кадри.
“Кауфланд България” оперира чрез 56 обекта в цялата страна, като предстои да открие 10 нови през 2017-а. Много важен за бизнеса ни е централният склад в Пловдив, който е оборудван с последната дума на техниката”, обяви директорът на направление “Логистика” Емил Димитров. Според него, за да изпълнят фирмите от “Тракия икономическа зона” стратегическите си задачи, трябва да обединят усилията си за осигуряване на работна ръка.
Според изпълнителния директор на “Белла България” Елза Маркова всяка компания има целенасочена политика за кадрите, но ТИЗ ще продължава да се развива и може да привлече голям поток от работници в страната.
Инвеститори от Пловдив твърдят, че
вътрешната
миграция на
кадри
от едни региони към други е един от начините за преодоляване на кризата с работна ръка.
Те дават за пример Китай, където от 1979 г., когато започват икономическите реформи, досега над 277 млн. души са се преместили от селата към градските индустриални райони.
“Кампанията за внос на персонал в Пловдивска област започва с информационни дни на кариерата, които ще се проведат през януари и февруари 2017-а в Монтана, Ловеч, Сливен, Бяла Слатина и Стамболийски”, обяви управителят на JobTiger Светлозар Петров.
Градовете са
избрани на база
високо ниво на
безработица, налични квалификации у трудово неангажираните и потенциал за преместването им в Пловдив. В тези населени места работодателите ще представят както вакантните позиции в предприятията си, така и възможностите за трудова миграция.
Вторият етап на кампанията ще обхване Молдова, Украйна, Македония, Северна Гърция, откъдето също ще се набират кадри.
“Работници извън Пловдив могат да бъдат привлечени и с
осигуряване на
индустриални
жилища за тях”, каза съуправителят на ТИЗ Пламен Панчев.
Подготвен е проект, който предвижда на първи етап да се построят 85 апартамента, които впоследствие ще достигнат 250. В тях ще бъдат настанени работници, които няма къде да живеят, но са нужни за бизнеса.
Идеята е компании да наемат от ТИЗ квартирите и да ги предоставят на свои служители. Те пък от своя страна ще могат да ги купят, като теглят кредит с подкрепата на работодателите си. Около 8 млн. лв. ще струва построяването на един блок. Планирани са още 2.
Очакваният ефект е задържане на квалифицирани кадри в промишлените зони около Пловдив. Финансиране за проекта ще се търси по програма “Джесика”.
“Пловдив има потенциал да привлича цели семейства от други региони, като предоставя на децата им добро образование”, коментира зам.-кметът Стефан Стоянов.
Той е категоричен, че
детските градини
и училищата в
града са
достатъчни,
за да поемат семейства от други селища. В момента има 58 градини и 53 общински учебни заведения. Следващата година ще се строят 2 нови детски градини в кв. “Южен” и в район “Централен”.
Според Стоянов заради недостига на работна ръка трябва да се търсят специалисти и от чужбина. Община Пловдив е помогнала за привличане на 19 молдовци и украинци от български произход, които т.г. са се записали за студенти в новата специалност “Софтуерно инженерство” в ПУ “Паисий Хилендарски”.
В същия профил учат и 11 българи, лауреати от олимпиади. На всичките 30 младежи градската управа покрива таксите и стипендиите им във вуза и общежитията им за първата година. Сумата е близо 200 000 лв.
От общината очакват местният бизнес също да се включи в проекта, като осигури стажове и работа за младежите и поеме част от разходите за обучението им.