ГДБОП работи по сигнали за данъчни престъпления в бензиностанциите на Марешки, но досега няма досъдебно производство, каза след заседанието на временната комисия за конкуренцията и изкривяването на пазара на горива председателят Валентин Николов.
На заседанието при закрити депутатите изслушаха председателят на ДАНС Димитър Георгиев, директорът на ГДБОП Ивайло Спиридонов, представители на прокуратурата и шефовете на софийската петролна фирма "Сакса ООД, която е един от доставчиците на Веселин Марешки. Управителят Атанас Димов и синът му Светозар бяха поканени след като на предишно засдание на комисията името на компанията им беше споменато като доставчик на Марешки. От службите за сигурност са препоръчали на народните представители да се създаде Закон за горивата, в който ще бъдат включени горивата с особен статут на наблюдение, рисковите стоки, каза още Николов. Очаква се докладът на комисията да е готод до 15 януари и да се предложи създаването на Закона за горивата.
Пред депутатите шефът на ГДБОП Ивайло Спиридонов съобщил, че данъчните престъпления в петролния бизнес се извършват от организирани престъпни групи, които правят фиктивни фирми. 5 подобни групи са разбити за последните две години, коментира лаконично Спиридонов след края на заседанието, на отказа да съобщи за проверките на бизнеса на Марешки. ГДОБП е предал доклад на депутатите от анкетната комисия.
"ВМ Петролиум" купуват гориво и от нас. Освен клиент са ни и конкурент, защото ние също имаме търговски обекти за продажба на дребно", каза Светозар Димов, съдружник в "Сакса ООД".
Тяхната надценка е минимална. За дизела е 1 ст., за масовия бензин - 2, за този с по-високо останово число - 7 ст. АД, с тази надценка не могат да покрият основни разходи - наеми, заплати, осигуровки", отговори Димов на депутатски въпрос за наблюденията му върху цените на горивата, продавани от Марешки. Според бизнесмена има подобни пазарни практики за навлизане на пазара - за известно време се продава с минимални надценки, но това не можело да продължи дълго, освен ако няма свързано лице, което да покрива разходите от загубите. Според баща му Атанас Димов, който е управител на "Сакса" ООД фирмата не може да носи отговорност за цените на Марешки. Той бил клиент и купувал от тях на едро. От тях гориво зареждат и още няколко от големите вериги бензиностанции, които обаче продават на реалните пазарни цени. Според бизнесмените ниските цени на Марешки не са социални, а напротив - ощетяват хората, защото не с еплащат всички данъци заради минималните надценки.
"Контрабандата на гориво по море не е възможна", категоричен е пред депутатите Димов-старши във връзка със съмнения ,че са получател на гориво от гърция с танкер, който возил повече количество, отколкото е описано в кдокументите. Сопред него разликата е 0,4 процента, което в рамките на допустимото. Атанас Димов разказа, че контролът на танкерите с гориво, които пристигат по море започва още от пристаницщето на които се товарят, а с влизането им на територията на България с тях се занимават както от НАП, така и от Агенция Митници, а горивото се следи от танкера до колонката на бензиностанцията. О "Сакса" ООД също ще внесат писмени предложения до депутатите за регулацията на пазара. Според тях един от проблемите е, че големите хипермаркети например не могат да продават гориво в собствени обекти, няма бензиностанции на самообслужване, които ще намалят цената поне с 10 ст. на литър и липсат на контрол над вложителите в данъчните складове, които могат да декларират по няколко фиктивни доставки в складове, докато горивото стигне до бензиностанциите и по този начин да се декларират разходи, които стопяват дължимото ДДС.