И след празниците продължаваме да проверяваме за некоректни намаления на цените в търговските обекти. Това заяви пред БГНЕС председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Резултатите от проверките ни в навечерието на Коледа и на новогодишните празници показаха, че има известен спад в нелоялните практики спрямо минали периоди, продължи той. Нарушенията касаят предимно т.нар. кампании за промоции и намаления на цените на различни стоки и услуги. Има практики, които в една или друга степен „удрят по джоба” самите клиенти и затова даваме информация за основните от тях при проверките, при тези случаи, в които сме санкционирали провиненията, посочи Маргаритов.

Често срещан случай е да не се отбелязва по време на кампания старата цена, а само - новата, т.е. намалената, даде пример той. В тази ситуация потребителят не би могъл да се ориентира дали анонсираният процент намаление е реален. Ние правим проверките на базата на документи и лесно можем да засечем опита за заблуда, подчерта председателят на КЗП. Има също много случаи, при които на витрината на търговския обект се обявява много висок процент намаление, а в почти невидима част на информацията, с много дребен шрифт, се посочва, че това важи само за определен кръг стоки, които могат да бъдат по-малката част от асортимента. Най-важно е потребителите да се отнасят към пазаруването с повишено внимание, особено при кампании.

В търговските обекти по-често срещаните случаи на нарушения касаят дрехите, обувките или подобен тип стоки, допълни Маргаритов. Докато в онлайн пространството, където все повече хора пазаруват, става въпрос предимно за стоки за бита и аудиовизуална техника. Там прави впечатление, че непосредствена преди самото намаление търговецът вдига рязко цената и след това я сваля с определен процент, който изобщо не е верен, посочи Маргаритов. Ще дам един пример от нашите проверки - имахме случай напоследък, при който намалената цена бе по-висока от тази, на която се е продавала стоката преди десетина дни, каза той. При онлайн търговията съветваме потребителите да правят съпоставка на различните оферти, които се предлагат. Когато човек е пред компютъра това става твърде лесно и бързо, посъветва председателят на КЗП. Когато открием нарушения ние санкционираме съответния търговец с влязло в сила постановление и ако питате дали глобите го плашат - преценете сами. За една нелоялна практика от типа на тези, които изброих - наказанието може да стигне до 30 000 лв. при първоначално извършено нарушение. А ако сме установили, че един и същ търговец се е изкушил да продължи с нарушенията, след като веднъж вече е бил санкциониран, санкцията може да стигне и до 50 000 лв.

Видео: YouTube/БГНЕС