в. "Ханделсблат", цитиран от БТА
След обвинения, отправени от Доналд Тръмп, автомобилостроителният концерн Ford погреба плановете си да построи нов завод в Мексико. Нима американските концерни прекланят глава пред бъдещия президент на САЩ?
Когато Доналд Тръмп оказва натиск, се огъват дори големи американски концерни като Ford, General Motors и Boeing. Този натиск стана особено натрапчив, откакто магнатът бе избран за следващия президент на САЩ. Тръмп ще встъпи в длъжност чак на 20 януари, но отсега не минава и ден, без да се намеси агресивно в корпоративната политика. Доколко свободно ще могат да работят в бъдеще компаниите на традиционно либералния пазар, характерен за американската икономика?
Най-новата офанзива на новоизбрания президент е срещу големия автомобилостроител General Motors.
"Произвеждайте в САЩ!", призова Тръмп компанията в Туитър и я заплаши с високи вносни мита за автомобили, произведени в съседно Мексико, където трудът е евтин. Малко по-късно Ford, конкурент на General Motors, неочаквано обяви, че се отказва от плановете си да построи завод за 1,6 милиарда долара в Мексико, както поиска Тръмп, и вместо това планира мащабни инвестиции в САЩ.
Големият печеливш е един малък град в щата Мичиган - Флат Рок, чието население няма и 10 000 души. Там всичко се върти около завод на Ford. Във вторник (3 януари) градът внезапно се оказа в "извънредно положение" - Ford обяви, че ще преоборудва завода за 700 милиона долара във високотехнологична производствена база за иновативни автомобилни технологии. Производството на класики като Mustang ще бъде допълнено от технологии на бъдещето като роботизирани автомобили и електрически двигатели. Планира се да бъдат създадени 700 работни места. Флат Рок направо удари джакпота, а шефът на Ford Марк Фийлдс бе шумно приветстван от работниците в завода.
Джими Сетлъс, вицепрезидент на синдиката на работниците в автомобилостроенето UAW, разказа, че плакал от радост, когато научил новината.
Тръмп също има повод за радост. В предизборната си кампания той обеща да създаде нови работни за изтормозената американска автомобилостроителна промишленост. Очевидно той изпълнява обещанието си още преди да влезе в длъжност.
Дали будещият силни противоречия "булдозерен" стил на Тръмп отново се отплаща?
След изборите той заплаши, че изнасянето на американски работни места в чужбина в бъдеще "няма да остава без последици" и заплаши с наказателни мита от 35 %.
За да държи концерните под строй, републиканецът размахва моркова и тоягата. След яростни атаки в Туитър идват помирителни разговори с изпълнителни директори, на които се намеква да не губят приятелството на бъдещия президент.
Шефът на Boeing Денис Мюленбърг, например, бързо обеща по-ниска цена, след като Тръмп вдигна шум, че разходите за новия президентски самолет Air Force One са "излезли от контрол".
Производителят на климатици Carrier с помощта на субсидии бе накаран да се откаже от прехвърлянето в Мексико на 800 от първоначално планираните 1400 работни места.
Необичайните методи, които Тръмп използва, за да убеди компаниите да следват мотото му "Америка преди всичко", от мнозина наблюдатели се оценяват най-вече критично.
"Няма да видим Америка да процъфтява, ако компаниите биват принуждавани да правят неикономически инвестиции", писа в редакционна статия вестник "Уолстрийт джърнъл", който обикновено е близък до републиканците.
Свръхконсервативната републиканка Сара Пейлин, чието име първоначално се спрягаше за пост в кабинета на Тръмп, също остро критикува сделката с Carrier и предупреди за опасността от създаване на "капиталистическа шуробаджанащина".
Във Флат Рок ръководителят на Ford Марк Фийлдс смело се опита да разсее впечатлението, че се е огънал под натиска на Тръмп.
"Това е вот на доверие към избрания президент на САЩ", заяви Фийлдс на пресконференция и отрече да е сключвал "сделка" с Тръмп.
Решението производството на компактните автомобили Ford Focus да не се прехвърля от Мичиган в нов завод в мексиканския щат Сан Луис Потоси се основава най-вече на пазарни фактори, категоричен бе той. По думите му компанията е стигнала до извода, че търсенето е твърде слабо, за да оправдае инвестицията за милиарди долари.
Мексико обаче се съмнява в оправданието на Ford и запазва борбения си дух. Правителството заяви, че конкурентоспособността на страната остава висока и не се притеснява за чуждестранните инвестиции.
Всъщност плановете на Ford да произвежда модела Focus в Мексико също не се променят. Компактните автомобили просто ще се правят във вече съществуващ завод в град Ермосильо. Заради ниските възнаграждения южната съседка продължава да привлича американския автомобилостроител.
Ако обаче Тръмп прекрати Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA), това може бързо да се промени.