Уволняват двама от пътната агенция заради инцидента в тунела, при който загина Елена Михайлова

Да се свалят всички лампи в тръбата на тунел “Ечемишка” към София и да се сложи временно аварийно осветление. Това е предписала експертната комисия, която обследва злополучния тунел, в който загина Елена Михайлова. Целта е да се осигури безопасност на преминаващите автомобили.

Имало е и други предложения - като укрепване на стоманените конструкции, върху които са лампите, но са се отказали, за да не продължи дълго затварянето на магистрала “Хемус”. Другият мотив е бил, че това не дава 100% безопасност.

Във вторник министърът на регионалното развитие Спас Попниколов

поиска бързо

отваряне на

“Ечемишка”

В решението на комисията не е записано времето за демонтиране на лампите и конструкциите. Източници от агенцията заявиха пред “24 часа”, че няма да е по-малко от 10 дни.

В късния следобед от министерството на регионалното развитие съобщиха, че Спас Попниколов е разпоредил на “Ечемишка” да се работи на 24-часов режим, при максимална мобилизация. Срокът, който той дава за възстановяване на движението, е 12-14 февруари.

Днес по искане на премиера Огнян Герджиков ще бъдат уволнени двама души заради смъртта в тунела. Очаква се това да бъдат Георги Златев, директор на “Пътно поддържане” и шефът на “Автомагистрали” Парашкев Кръстев.

Версия за

саботаж

лансира във вторник сайт от Враца, съобщавайки, че 3 дни преди фаталния инцидент хора са видели някакво раздвижване в тръбата и работници, които правили нещо по осветлението.

“24 часа” се свърза с фирмата “Автомагистрали”, която поддържа тунела. Оттам заявиха, че движението в тръбата към София е в двете посоки и няма как да се прави каквото и да било, без трафикът да е спрян, а това не било правено.

“По-скоро не”, така говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова отговори на въпрос на “24 часа” работи ли се по версията саботаж. Тя обаче добави, че се проучват всички версии.

Не сме получавали подобен сигнал, уточни говорителят на Софийската окръжна прокуратура Нина Панчева. Това е прокуратурата, която наблюдава разследването. Един от управителите на фирма “Автомагистрали” вече е бил разпитан във вторник. Показания са дали и полицаите, които първи отишли в тунела, братът на загиналата и съпругът . Предстои да бъде назначена и техническа експертиза.

Иззети са документи, свързани с поддръжката на тунела,

гледат се

и записи

от камерите. По случая работи и втори следовател.

“От август миналата година никой не е пипал по лампите, когато сложиха новите. От старите падаха, махахме ги да не пречат на движението”, твърди пред “Труд” охранител на “Ечемишка”. На въпрос защо не са били отстранени старите лампи, той заяви: “Останах с впечатлението, че на работниците не им стигна времето. Дадоха им зор да пускат движението, за да започне по-бързо ремонтът на другата тръба”. 

Шефът на пътната агенция Дончо Атанасов разпореди да бъдат сформирани експертни групи, които да направят огледи на всички тунели и съоръжения.

Докладите за състоянието им, както и предложения за мерките, които е необходимо да бъдат предприети, трябва да бъдат представени в агенцията до 10 февруари.

8 са тунелите по републиканската пътна мрежа. Те са на територията на областите София, Враца, Велико Търново, Благоевград, Кюстендил, Пловдив и Смолян, съобщиха от пътната агенция.

Справка в регистъра за обществени поръчка показва, че за поддържане и аварийни ремонти на магистрални участъци и тунели се правят търгове на 4 години.

За участъка, в който е и тунелът “Ечемишка”, търгът е обявен през март миналата година. Спечелила го е държавната компания “Автомагистрали” АД. Сумата е 16 млн. лв.

Най-скандалният случай с ремонтите е от 2005 г., когато заради наводнения без търг е избран изпълнител за ремонт на “Ечемишка” за 8 млн. лв. Това е консорциум “Техностил 2001 - Курортно строителство”, който е трябвало да подмени и осветлението. Той

получава

авансово 2,4

млн. лв., но не

започва работа

Пътната агенция е завела дело за връщане на парите и на първа инстанция го е спечелила.

По това време шеф на агенцията е Велико Желев, собственик на строителната “Хидрострой”. Той обяснява, че договорът е сключен, след като напуска поста, и не е запознат с историята.

В управата на “Трансстрой” е бил Иван Мирински, който бе собственик на “Водстрой 98”, но наскоро фирмата бе продадена на “Хидрострой”.

Друг участник в управлението на “Трансстрой” тогава е Милчо Киряков, който се смята за близък на Йордан Цонев от ДПС.

От регистрацията на фирмата сега става ясно, че мажоритарен собственик е Николай Милев. 

Братът на убитата в тунела:

Желязото е промушило сестра

ми, открих я на задната седалка

Братът на убитата в тунела Елена Михайлова - Николай Николов, няма спомен от фаталния миг, в който колата му е ударена.

“Даже не разбрах, че е паднало нещо отгоре. Като излязох, разбрах какво е станало. Видях, че сестра ми я няма на предната седалка. Отворих вратата и я видях чак на задната, промушена от желязото. Опитах се да го извадя, но просто не можах”, разказа мъжът пред Нова тв.

При катастрофата джиесемът му изхвърчал и не могъл да го намери, но други шофьори звъннали за помощ. Според Николов отговорна за случилото се е пътната агенция. “Ако има виновен, той ще е много ниско долу. Ще кажат, че някой технически не е минал да осъществи контрола и това е”, смята Николов.

Лиляна Павлова:

Ремонт на лявата

тръба е предвиден

за тази година

Ремонтът на левите тръби на тунелите “Ечемишка” и “Витиня” е планиран за 2017 г. Това каза във вторник Лиляна Павлова, която бе министър на регионалното развитие в кабинета “Борисов 2”.

“Това, което направихме през 2016 г. с 27 млн. лв., са ремонти на “Ечемишка” и “Витиня”. Да, малшанс - инцидентът се случи в лявата тръба, в която временно се извършваше двупосочно движението. Там частично е подменено осветлението, но не е ремонтирано от 30 г. 30 тона тежат само осветителните тела върху конзолите”, заяви Павлова.

Според нея опитите да се правят спекулации и да се политизира трагедията били крайно неприятни и изненадващи.

“Припомням, че тези съоръжения не са ремонтирани, откакто са изградени. Има договор за “Ечемишка” от 2006 г. с избран изпълнител. Платен е аванс, но не са започнали работа. В крайна сметка има прекратен договор, обявен от съда за нищожен. Осигурихме финансов ресурс и през септември 2016 г. започнахме ремонтните дейности”, каза още Павлова.

Асфалтът не се яде, но безопасността на мостовете и тунелите са тези, които може да спасят човешки живот, обясни Павлова. Според нея в първия кабинет “Борисов” са били инвестирали много за виадуктите, наред със строителството на нови над 350 км магистрали.

НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА