Нямаме вина за това, че ремонтът на тунел “Ечемишка” не се осъществи, ние сме извършили необходимото - с получения аванс беше изготвен проект и закупени материали, но процедурата не продължи, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на “Трансстрой Бургас” Николай Милев.

Компанията през 2007 г. става основна в консорциум “Техностил 2001”, с който пътната агенция сключва договор за ремонта на тунела. В него е включена и конструкцията на осветлението.

Цялата сума е малко над 8,2 млн. лева, а полученият аванс 2,4 млн. лв. - 30 процента от цялата стойност.

“400 хил. влязоха в хазната като данък добавена стойност. С останалите 2 млн. лева бе поръчан и

изработен работен

проект и са закупени

строителни

материали

Те са предадени на отговорно пазене в складовете на “Автомагистрали Хемус” в София. За това има документи”, обясни Милев. Закупените материали обаче пък не били открити в складовете.

Според него изразходвана сума е около 1,2 млн. лева. Останалата част трябвало да бъде в сметките на консорциума.

Работният проект с протокол е предаден през 2008 г. на пътната агенция и е приет от експертния съвет и процедурата е спряла дотам.

Според Милев агенцията е трябвало да осигури фирма-надзорник, да одобри проекта, да издаде строително разрешение и открие строителната площадка. Това не е направено, не е осигурено и последващо финансиране.

През 2011 г. предшественичката на Николай Милев в “Трансстрой” Нина Богданова изпраща писмо, с което изявява готовността на бургаската фирма да изпълни задълженията си по договора.

Отговор на това писмо обаче няма. Междувременно през 2012 г. пътната агенция завежда дела, за да си получи обратно аванса от 2,4 млн. лева. На първа инстанция “Трансстрой Бургас” губи, на фирмата не са признати и направените разходи по внесения проект и купените материали.

През 2015 г. шефът на пътната агенция Лазар Лазаров праща писмо до “Трансстрой Бургас”, в което се обяснява, че “към настоящия момент, както и за целия предходен период от сключване на договора, не е осигурено финансиране извън платения ви аванс.” Обектът не е включен в поименните списъци, утвърдени от МРРБ и Министерството на финансите, се съобщава в писмото. На тази база АПИ

прекратява

едностанно договора

с конкорцума,

сключен през 2005 г.

Справка в регистъра за обществени поръчки показва, че за поддържане и аварийни ремонти на магистрални участъци и тунели се правят търгове на 4 години.

За участъка, в който е и тунелът “Ечемишка”, търгът е обявен през март миналата година. Спечелила го е държавната компания “Автомагистрали” АД. Сумата е 16 млн. лв. Тя в момента прави ремонта на дясната тръба, а лявата е оставена за движение, тъй като състоянието й не изисквало спешен ремонт, твърди проверка, направена миналата година.