Смениха ги със
108 LED светлини.
Пускат движението утре
100 тона стоманени конструкции, върху които бяха монтирани лампите в тръбата на тунел “Ечемишка” към София, бяха свалени за 7 дни. Скоростно, по нареждане на премиера Огнян Герджиков, който заяви, че в понеделник ще пусне “Хемус”.
“Случи се чудо. Това, което
по проект е
планирано да се
извърши за един
месец,
стана за дни,
каза един от организаторите на подмяната на осветлението. Както “24 часа” писа, в момента тече основен ремонт на едната тръба на “Ечемишка”, очакваше се той да приключи през април и едва тогава да се влезе в другата, която сега ремонтират аварийно.
Премахването на желязната конструкция и на лампите се реши, след като на 5 февруари падна осветителна греда и уби Елена Горанова на 64 г.
Седмица след това, в неделя, 12 февруари, по обяд няма и следа от старото осветление, видя “24 часа”. 1500 стари луменисцентни лампи са демонтирани, железните конструкции са прибрани в складове, а на мястото за старото е монтирано ново LED осветление. “Не мога да повярвам, че стана за няколко дни”, каза друг пътен експерт.
108 лампи са “заковани” с анкерни болтове в двете крайни части на тавана на тръбата. Към 12,30 ч се оттегляха последните вишки, с които са монтирани новите лампи.
Основната работа по демонтаж на стоманените конструкции е започнала във вторник, казва Михаил Рашков, новият шеф на Областното пътно управление-София.
“300 зора видяха
момчетата,
докато свалят
стоманените
греди,
бяха яки”,
обясни той и се пита как е паднала гредата, която уби жената.
“Последно съм се качвал горе, при осветителната конструкция, през 2015 г. По нея има пътека, поне 3 пъти съм вървял по цялата дължина, от началото до края на тунела. От нея се прави ревизия на осветителните тела, не е да не са поглеждани,” казва Рашков. И развива версията, че е възможно извънгабаритен камион да е нанесъл поражение на гредата, а по-късно тя да е паднала. Подобно обяснение се появи преди дни.
Монтирането на новите лампи е приключило в събота следобед. След това осветлението е било замервано и заземявано.
Разчистването на старата конструкция е било възложено на една от големите строителни фирми.
“20 вишки докараха, по трима човека на всяка, смятайте какъв потенциал имат коментира Бойко Цветанов, техник по електрическите системи на държавната “Автомагистрали”.
“Добре, че ги има тези фирми у нас”, казва той. Колкото до старите 1500 лампи реагира - че те светеха ли? На по 30 години бяха.
Рашков пък обяснява, че се е
работело
на три смени -
денонощно, при
минусови
температури,
на течение. Офанзивата е била от четвъртък нататък, казва той.
От момента, в който строителите са влезли в тръбата да демонтират конструкцията и осветлението, от здравното министерство са осигурили денонощно линейка, а екипите в нея се сменяли.
“Пред тези дни редовно се правеха инспекции - от “Автомагистрали”, от пътното, от АПИ за безопасността на труда. Дали се носят каските, дали им дават от време навреме чай в този студ”, обяснява Рашков.
В неделя пред тръбата, в която сега тече основен ремонт, видяхме друга линейка. “Тя е към обекта, не е към нас”, обясниха ни работници. Те прибираха техниката и работеха по бализите, които разделят двете платна, тъй като движението през тръбата към София ще е двупосочно.
Очакваха към 17 часа да мине комисията, която да инспектира извършената аварийна смяна на осветлението. В нея участват експерти от пътната агенция, министерството на регионалното развитие, на вътрешните работи.
Има ли още опасни тунели на територията на софийското пътно управление, питаме новия шеф, тъй като
още няма
информация от
проверката на
съоръженията в
цялата страна
Тя приключи в петък, но резултати не са обявени, тъй като министърът на регионалното развитие Спас Попниколов трябваше да се запознае с нея.
“Освен тръбите на тунелите “Витиня” и “Ечемишка”, които се ремонтират, други опасни няма. На територията на управлението има 8 тунела, но без тези двата другите са ремонтирани”, каза шефът на пътното Михаил Рашев.
Достъпът до съседната тръба, която се ремонтира основно и е затворена от есента, е забранен.