54 танкера с горива, за които не са платени всичките дължими данъци, са внесени в България през 2016 г. Това съобщи в четвъртък Валентин Златев, шеф на петролната асоциация на конференция за пазара на горива у нас. Танкерите минали през митнически складове на пристанища, където няма изискване за контролни уреди и липсва постоянен митнически контрол. Според Златев всеки втори литър гориво от внос е контрабанда.

Сивият сектор в продажбата на горива в България може да се оцени на минимум 750 млн. лева, ако се измерва според парите, които са минали извън плащанията през банки, съобщи Красен Станчев, шеф на Института за пазарна икономика.

До 30% от потребителите не получавали касова бележка при покупката на горива, което означава, че сивият сектор може да стига и от 1,2 млрд. до 1,6 млрд. лв., показвали други изследвания.

Загубите от несъбран ДДС от продажбите на дребно в България били до 1% от БВП. Според Станчев една от мерките за изсветляване на сектора е да се изисква информация за очакваните продажби от бензиностанциите за 1 г. напред. С такова изискване в Полша са успели да увеличат легалните продажби с 20%. 

Да се приеме закон за търговията са горива, който да въведе поне регистрационен режим за бензиностанциите, иска петролната асоциация, заяви нейният изпълнителен директор Андрей Делчев. Трябвало да се засили и контролът върху т.нар. ведомствени бензиностанции, тъй като през тях основно минавали контрабандните горива.

Друга мярка за справяне  със сивия сектор е въвеждането на по-стриктен контрол и върху митнически складове на пристанищата в Бургас, Варна, Русе, Сомовит и Видин.

НАП подкрепя инициативата за създаване на отделен закон за търговията с горива, заяви Бойко Атанасов, шеф на приходната агенция. Той посочи, че събраните приходи от НАП са нараснали с над 25% през последните години. Атанасов поиска да се направи среша с петролния бизнес, за да се обсъдят мерки за справяне със сивия сектор. Според шефа на НАП може да има разминавания в данните за сивия сектор, тъй като измамите с ДДС се били документални, а не пряко свързани с количествата продадени горива.