Със 7 тунела, над 20 виадукта, мостове, надлези и подлези ще се катери планината
Класираха двата идейни проекта за пътя, който заобикаля Кресненското дефиле
Строителството му ще е за над 720 лв. лв.
Над половината от трасето на новия път, който ще катери планината до 550 м и заобикаля Кресненското дефиле, е в защитени територии. Това стана ясно след като журито на пътната агенция публично класира двата идейни проекта и отвори пликовете с имената на двете фирми пред журналисти.
Пътната агенция обяви през ноември не търг, а конкурс с награден фонд от 2,5 млн. лв. за разширен идеен проект и парцеларен план за новото трасе на едното платно на магистрала "Струма" от Кресна до Крупник и за обхода на Кресна.
По 15 критерии, по които журито е оценявало проектите, на първо място, с 93,278 точки, бе класирана фирмата "Пътпроект 2000", вторият участник е "Пътпроект" ЕООД, той е оценен с 89,859 точки.
Класираната на първо място фирма участва и в консорциум, който през 2015 г. прави идейния проект на предишния вариант за преминаване на дефилето - с втори път, успореден на сегашното трасе и на различни нива от него в определени участъци. Пътната агенция и министерството на регионалното развитие се отказаха от този вариант за магистрала през дефилето, заради исканията на еколозите.
Сега се оказва, че предпочитаното от природозащитниците изкачване на планината и заобикаляне на дефилето, пак засяга "Натура 2000".
В единия проект се предвижда трасето от 23,5 км да обхване 1326 декара, от които в защитена зона са 692, в другия - от 870 дка, в защитена зона са 457 дка.
Новият път, който заобикаля пролома, ще струва 732,109 млн. лв. според единия проект, а по другия - 729,241 млн. лв. По-високата цена на първия проект е заради предвидено разширяване на пътните връзки между двете платна.
Проектите са оценявани и по предлагане на иновации.
Най-иновативна е идеята за виадукт от над 740 м дължина и с дължина на най-големия отвор от 302 м, като световният рекорд за такъв тип отвор е 305 м, съобщи председателят на журито арх. Петър Диков. "Друг е въпросът дали ще се построи," реагира той. Преминаването на планината ще става през 7 тунела и над 20 виадукти, мостове, надлези и подлези.
Членовете на журито коментираха, че задачата за идеен проект на този път е трудна и е нормално участниците да са само двама.