Банки, нотариуси и общини ще могат да получават удостоверения за наличие или липса на задължения към хазната, без клиентите им да посещават офиси на НАП за документа.
От приходната агенция съобщават, че от 1 ноември миналата година по електронен път се предоставят удостоверения за платени данъци на административните органи и възложители на обществени поръчки.
Сега обхватът на услугата се разширява и НАП ще може да издава над 170 000 удостоверения по служебен път.
Към момента документ за дължими дъници или за липса на задължението им се изисква от 97 нормативни акта, като удостоверенията се предават на обществени и частни организации, например при участие в обществени поръчки, получаване на кредит и др.
НАП издава годишно над 400 000 удостоверения, като процедурата по снабдяване с тях отнема време и минимум едно посещение в офисите на приходната агенция.
Тази административна тежест може изцяло да бъде премахната след въвеждането на новия модел, чрез който банкови институции, нотариуси и общини ще могат да изискват и получават удостоверенията директно чрез електронните услуги на НАП, без да се налага да ангажират гражданите с набавянето на документите.
От НАП допълват, че предстоят срещи с представителните организации на банките, на общинските власти и нотариусите, за да се уточнят техническите параметри на обмена на информация.