Грандиозен проект на стойност 17 милиарда щатски долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема", цитирано от БТА.
Амбицията на гръцкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун.
Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава.
Балканският канал ще бъде с обща дължина 650 километра и преминавайки през Гърция, Македония и Сърбия ще стига до р. Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунава ще се стига до страни от Централна Европа и не само до там, пише още изданието.
Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа.
За него е било разговаряно и на неотдавнашната среща на Ципрас в Солун с неговия сръбски колега Александър Вучич. Тогава Ципрас каза, че проектът е с огромно значение за Гърция, Сърбия и цяла Евнропа, тъй като ще свързва Егейско море с река Дунав.
Целта на проекта е също и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до стария континент.
Привържениците на канала Вардар, Морава, Дунав смятат, че проектът ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът.
Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар.
Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз на Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика.
На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.
При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент обсъди подробно изграждането на канала, а китайската компания Чайна Гезоба Груп Корпорейшън подписа протокол за разбирателство със сръбското правителство и му връчи цялостен проект, пише още гръцкото издание.
Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа, и че тази идея е стояла още в средата на 19 в. след създаването на мощната Австроунгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.