Българските аксесоари са намирали място на страниците на италианския "Вог"

Едва ли са много хората, които присъстват в социалните мрежи, следят модните тенденции или работата на българските дизайнери и не са попадали на екстравагантните чанти "Клошар". В изработката им задължително се включва грамофонната плоча, а в един от последните модели ще присъства дори книга.
Зад изцяло българския бранд стоят Деян Миленков и сестра му Наталия. Първите стъпки към собствения бизнес прави Деян преди около три години. Тогава той работи като барман и една вечер в три часа среща непознато момиче, което носи чанта с плоча.

Оказва се, че само я е изработило, а Деян е сигурен, че сестра му ще я хареса, затова и моли момичето да изработи същата. След известно време Наталия се сдобива с такъв аксесоар, но седмица по-късно пада в трамвая и чупи плочата.
"Така реши да си направи собствена. След това нейни приятелки поискаха същите", разказва Деян.

Той все по-често започва да мисли за чантите и как може повече хора да изразят индивидуалността си чрез тях. През това време сестра му е в Америка, заминава след като е изработила десет от аксесоарите. Деян прави Фейсбук страница и предупреждава Наталия, че след като се върне, започва сериозната работа.

В началото всичко бе на шега, просто опитахме какво ще стане, спомня си той.
И признава, че първоначалната технология, по която са ги правили, не е била напълно съвършена. Един от приятелите им – диджей Скил, който е сред най-големите колекционери на плочи в България, ги съветва да сменят метода, за да не развалят целостта на плочата.

"След като се върна, сестра ми започна да ги прави ги по по-прост начин, но след това решихме да задобреем. Направихме чантите така че плочите да са предпазени и да могат да се сменят", обяснява Деян.

Така стигат до комбинация от естествена или изкуствена кожа, в която се вгражда грамофонна плоча. Наталия се занимава с цялостната изработка, а Деян е по довършителната част – капси, дръжки, както и цялостното развитие на бранда.
"Името ни описва като начин на живот и е запомнящо се. Все пак имаме дом", смее се той. Там е като къща-музей – пълно е с плочи и графити. Освен това, името е запомнящо се и изразява техните виждания за живота и изкуството, но по-важното – носи усещането за свобода. Често на ръба, без пари и лукс, но пък винаги свободни в мечтите си, Деян и Наталия преценяват, че името Клошар им приляга най-добре

Много от чантите правят без скица, Наталия си ги представя и просто ги шие. При повечето случаи не знае какво ще се случи накрая, шегува се брат й.
Преди обаче да се стигне до изработката, те задължително преслушват плочите. Покрай работата се "принуждават" да си купят грамофон. „Не може да имаме толкова много плочи и да не можем да ги слушаме“ Така почти всеки ден слушат грамофона. Най-любима на Деян е тази на Джеймс Браун – „Аз съм истински“.

Макар че е финансист по образование, той успява да се справи с управлението на страницата във Фейсбук и привлича над 7000 фенове. Предстои до няколко седмици да пуснат и най-новия сайт на бранда. Досегашните два са правени лично от Деян. Последният се е получил добре, допаднал е и на клиентите им.
"Но аз не съм професионалист, а искаме така да изглежда всичко, което правим", казва Миленков.

С плочи се сдобиват от най-различни места – сайтове, приятели, пазари, битаци. Купували са дори от църква, така че един от притежателите на "Клошар" чанта, стига да има грамофон, може да си пуска църковна музика.

Приятелите им са толкова въвлечени, че дори едно обикновено пиене на кафе, може да се превърне в "лов" за плочи. "Излизам с приятел и той ми казва: Ела с мен някъде да свърша нещо – и се озовавам на място, където продават плочи", обяснява Миленков.
Според него любов към музиката има у всеки човек, просто е проявена в различен стил. Въпреки че нито единият от родителите им не е ангажиран в тази сфера, влечението у тях се заражда още когато са малки и са слушали плочите на грамофона на баба си.

"Идеята като завърших финанси беше да вляза в офис, но изгубих интерес. Някои части от специалността като маркетинга например, в момента са ми от голяма полза. Искам всичко да зависи от нас и да сме впрегнали целите си усилия в идеята", казва той.
Интересното е, че сестра му идва в София с желанието да пробие с музика, тя учи джаз и поп пеене. А в момента дори прави собствени проекти с различни изпълнители.

Предстои да излезе песен на Атила, в която Наталия ще се включи.
"До там обаче се стига много трудно особено ако нямаш пари. Преди да започнем да се занимаваме с чанти, нищо не се получаваше, но след това се запознахме с много хора от музикалните среди", казва той

Те идват от малък град като Силистра и често им се е случвало да се лишават от много неща, за да могат да купят материали за чантите. И двамата напускат работните си места, за да могат да се отдадат на бизнес-хобито си.
Оказва се, че колкото труд и усилия да влагат, нещата не вървят по ноти.
Започват да търсят подкрепа и партньори. Техни приятели им споделят за Микрофинансиращата институция "ДЖОБС", част от групата на Българската банка за развитие.

"Едната от служителките в банката, която се занимаваше с нас, вече беше чувала за чантите "Клошар". Освен това очаквахме доста по-тромави процедури, оказа се че сме сбъркали. Естествено, имаше попълване на документи, но по-важното беше отношението, което проявяват при нас. От банката бяха ангажирани с нас 24/7. Когато имах въпрос, изпращах имейл и ми отговаряха", обяснява Деян. И казва, че не е попадал на такива условия и лихви, които толкова да ги устройват.

С течение на времето кръгът от фенове се разраства и в момента дори има нещо като последователи на течението "Клошар". Това са и всички посланици на марката – те са от арт средите, бизнеса, има и адвокати.
Най-далечните точки, до които са стигали техни чанти са Южна Корея, Америка, има ги и в цяла Европа.

В момента разработват модел, който ще бъде използван в кампания срещу замърсяването на въздуха. Тя ще е от плексиглас, с маска, която ще напомня противогаз. А в самата чанта ще има засято цвете. И това не може със сигурност да се нарече най-екстравагантната чанта, която Миленкови са правили.
Всички чанти се правят в единични бройки и по поръчка на клиента. Паяжини, крила и крокодилска кожа са примесени с космически мотиви и холограмни елементи. Неоновите цветове и рисувани материи също са заложени в моделите, както и неизменната част на бранда - грамофонната плоча.

Скоро тяхна приятелка организира арт работилница, а задачата на екипа на "Клошар" е да създадат чанта, която ще послужи за подарък. Той ще е за победителя в едно от състезанията, което ще е под формата на поетична битка. Интересното е, че чантата този път няма да е с грамофонни плочи, а ще има вградена книга, която ще може да се сменя.

Някои от хората се радват много точно на тези модели, за други - са прекалено шантави за стила им и все пак ги харесват. Има клиенти, които оценяват, купуват и се радват да са индивидуалисти.
"Определено българите започваме да се развиваме. Има повече такива, които искат да се открояват"

Сред верните фенове на марката, е майката на Миленкови, която има три чанти. Някои от клиентите притежават по седем и носят единствено марката "Клошар". Феновете им са на възраст от 20 до 35 години, имат интерес към изкуството, артисти са, но не липсват и тези от бизнеса.

В един момент на Деян и Наталия се налага да започнат да свикват с популярността, тъй като хората вече ги разпознават по улицата. Дори наскоро Деян излиза с приятелката си Ралица, която е едно от рекламните лица. На разходката и двамата носят "Клошар". Прибират се вкъщи след няколко часа с четири нови поръчки от случайни минувачи, които са се впечатлили от екстравагантния дизайн на чантата с ангелски крила например.

Двамата предприемачи държат лично да предават чантите поне на клиентите в София. "Реакцията на новия притежател обаче е безценна, защото той е виждал чантата само на снимка, а на живо срещата е още по-вълнуваща. Реших да освен снимки да правя и видеа. Скоро ще могат да се гледат в страницата ни", казват те.
Надяват се след време да се сдобият с машини, които да им помогнат да изработват изделията от още по-разнообразни материали. Няма обаче да се откажат от предимствата на ръчната изработка, защото така са сигурни, че чантата ще е уникална и много качествена.

Със сигурност успехите им ще стават още по-големи. Особено предвид това, че италианският "Вог" постави своя печат върху снимка, на която присъства модел "Клошар".

"Наистина много се развълнувахме, когато я видяхме. Тя се появи малко след организираното от нас парти по случай 3 години "Клошар бегс" – като закъснял подарък от фотографа Павел Цветков", разказват развълнувани те.
"Успехът идва след дребните успехи. Всеки ден се случва по нещо малко, а тези неща водят до нещо по-голямо. Толкова много вярваме, че ще се случат нещата. В нито един момент не допускаме, че можем да се провалим. Защото вярваме в себе си и в мечтите си", казват Миленкови.

Виниловата плоча е задължителна част аксесоарите.
Виниловата плоча е задължителна част аксесоарите.
Сред почитателите на марката има представители от различни сфери - от арт средите до юристи и бизнесмени.
Сред почитателите на марката има представители от различни сфери - от арт средите до юристи и бизнесмени.