Пенко Пенков: За да върви един бизнес, трябва да си вътре в него, а не отстрани

"Родопа Троян" стартира през 2013 г. Произвежда колбаси като се залага на традиционните. Дори на логото пише "Традиция с качество, традиция в бъдещето", а от компанията уточняват, че искат да пренесат старите традиционни колбаси в настоящето. Създадохме модерен завод с идеята да възродим марката „Родопа“ – традиционна за Троянския край, в който колбасарството води началото си от 1915 г., казват предприемачите.
Използват се характерни за региона рецептури. "Троянската луканка" е първият такъв колбас, произведен в България. Самото наименование произлиза от региона. Първо се е правила наденица с лук, наричала се луканика. Характерно е, че е леко опушена, има специални подправки и се приготвя от телешко месо. Животните са от региона, пасищно отглеждани, а месото е много качествено. Климатът е благодатен за производство на сурово-сушени продукти.
Управленският екип на „Родопа Троян“ е изграден от професионалисти, в производството работят както млади специалисти, така и утвърдени майстори колбасари. От компанията допълват, че вече са изнесли марката „Родопа“ извън територията на Троян и продават в големи търговски вериги. Търсят международни пазари, участват в изложби и форуми. Днес в „Родопа Троян“ се произвеждат над 100 продукта по утвърдени рецепти и съвременна технология.

- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?
- Преди да се захвана с всичко това, вече имах фирма за производство на дограма и слънчеви колектори. Един инженер може да се справи в различни направления.

- Защо избрахте да работите в тази сфера?

- И аз и съпругата ми сме завършили хранително-вкусов университет, двамата сме технолози. След дълги години опити най-накрая успяхме да направим наша фирма. Забавихме се заради финансирането. „Родопа Троян“ е било държавно предприятие и се е славило с високо качество на продуктите. Когато решихме да създадем наше предприятие, запазихме името. Не искаме да се занимаваме с масово производство, а да правим деликатеси и наистина качествени продукти.

- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Предприемачът трябва да е доста гъвкав, находчив, да има подходящите партньори, с които да стартира. В случая наш партньор е „Метро“. Трябва да има добър колектив, ние си създадохме такъв.

- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- Имали сме много трудности, но сме двамата и винаги успяваме. Така заедно преодоляваме трудните моменти. Имаме съдружник, който също много ни помага - Марин Радевски.

- Как избирате служителите си?
- Работна ръка намираме много трудно. Имаме трима технолози. Те не са от Троян, дойдоха по наша покана. В нашия град няма безработица, а най-трудната задача е да намерим хора, които да се включат в екипа. Просто няма свободни кадри на пазара. Вземаме хора от близки градове - Априлци, Ловеч, Плевен.

- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Преди всичко сме приятели с целия колектив. Отзивчиви сме към проблемите им, лоялни работодателите сме. Мисля, че това ги мотивира. В един момент можем да сме технолози, опаковчици, а след това търговци. За да върви един бизнес, трябва да си вътре в него, а не отстрани.

- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Представям си при нас да работят много млади и амбицирани хора. Да произвеждаме все така качествени колбаси, да не се отклоняваме от линията, която сме започнали. Хората да ни видят не само в малките магазини и местните вериги, но и в по-големите.