Българският оператор вече добави към името си, че е част от международната телеком група
Шест месеца след като бе обявено, че “Мтел” ще смени логото и името с това на австрийския бранд А1, първият български мобилен оператор вече го прави, но полека, негласно и без да вдига много шум.
Пример за това е, че наскоро компанията добави към своето лого текста Member of A1 Group (член на “A1 груп”). След това дойде и пускането на онлайн платформата за дигитални услуги, която Мтел лансира под бранда A1 Digital. С нея благодарение на солидния австрийски “гръб” телекомът започна да предлага над 20 облачни услуги - бизнес приложения, онлайн присъствие и IT сигурност. Освен в България платформата работи още в Австрия, Хърватия и Германия.
За промяната на името и логото стана ясно през септември 2017 г., когато компанията майка “А1 Телеков Австрия груп" обяви, че брандът A1 ще бъде наложен на всички пазари, на които групата оперира. На някои места това вече се случи - през пролетта на 2017-а словенският Si.mobil стана A1 Slovenia.
А в България, макар да няма обявен официален срок, нещата се случват без много шум. Една от индикациите за готвената промяна са оптимизацията на предлаганите услуги и въвеждането на нови.
Например Мtel Now и Net Box, които дават достъп до телевизия на всички устройства и неограничен домашен интернет през мобилна мрежа.
Акцент бе поставен и върху онлайн платформите - приложението “Моят Мтел” и електронния магазин, който е отворен за всички клиенти. Към това бяха добавени и двата канала Mtel Sport 1 Mtel и Sport 2 - заявка, че телекомът се готви да произвежда собствено тв съдържание.
След това дойде и демонстрацията за първи път в България на възможностите на 5G технологията. В интервю за “24 часа” главният технически директор на “Мтел” Тодор Ташев например каза, че операторът ще има готовност да внедри 5G у нас веднага щом са налични устройства и има необходимите честоти.
През последните години “Мтел” придоби и компании като “Мегалан”, “Спектрум Нет” и “Близу”. Така операторът стана една от най-големите компании в България по брой клиенти на фиксиран интернет и по брой клиенти на тв услуги. А използването на A1 Digital е израз на амбицията на “Мтел” да стане регионален доставчик на дигитални решения.
Стратегията на телекома засега дава резултат, поне според финансовите отчети. За втора поредна година приходите на компанията растат, като през 2017-а те са се повишили с 4,7% до 431,2 млн. евро. Повишението на печалбата е с 3,6% до 130,1 млн. евро.
Но натрупаните през годините придобивания и услуги като че ли налагат на “Мтел” нов старт под изцяло нов силен и доказан бранд.
“Ребрандирането в България ще включва цялостна промяна на компанията - не само смяна на името и логото, но и предлагане на нови и по-атрактивни услуги и продукти, по-качествена мрежа, и още по-добро ниво на обслужване на клиентите. То ще ни даде възможност да използваме силния бранд А1, за да се превърнем в един изцяло интегриран и конвергентен доставчик на телекомуникационни услуги”, заявиха от “Мтел”.
От “А1 Телеком Австрия груп” вече са направили анализи на пазарната среда, от които станало ясно, че A1 като международна марка обхваща всички аспекти на информационните и комуникационните технологии - мобилните, фиксираните, телевизионните услуги, данните и облачните решения. Целта на промяната е клиентите на телекома, които общо са над 24 млн., да получат уеднаквени услуги на всички пазари. Освен това компанията целяла засилване на позициите си във връзка с очакваната консолидация на европейския пазар на телекомуникации.
От международната компания посочват, че дружествата в групата имат нужда от препозициониране и ново предложение за клиентите си с изключение на тези, в които брандът А1 е вече въведен. В момента като международна телекомуникационна група “А1 Телеком Австрия груп” има няколко бранда в седем страни от Централна и Източна Европа. Сред тях са A1 в Австрия, Словения и А1 Digital, “Мтел” в България и “Велком” в Беларус, както и “Вип” в Хърватия, Сърбия и Македония.
Няма определен точен срок, в който трябва да стане смяната на сегашните брандове с А1. Това ще става постепенно на различните пазари, на които присъства международната група.
Големият брат от Австрия и още по-големият от Мексико
“Мтел” стана част от “Телеком Австрия груп" през 2005 г., когато компанията беше изцяло австрийска. Но присъствието на “големия брат” е все по-осезаемо напоследък. А1 group е един от водещите телекомуникационни доставчици в Централна и Източна Европа с повече от 24 милиона клиенти и над 19 000 служители, с които оперира на 7 пазара.
Компанията предлага комуникационни, развлекателни и платежни услуги и интегрирани решения за бизнеса. Приходите на А1 group за 2016 г. са 4,38 милиарда евро, а сравнимата оперативна печалба e 1,4 милиарда евро.
Основен катализатор на промените както в “Мтел”, така и в А1 group е притежаваната от Карлос Слим Amеrica Mоvil, който всъщност е още по-големият брат от Мексико. Третият по големина доставчик на мобилни услуги в света влезе с 22,76% в A1 през 2012 г., а от 2014 г. е основният акционер.
Северноамериканският гигант предлага респектиращо портфолио от телеком услуги в 25 държави в Америка и Европа. Amеrica Mоvil разполага с 362 милиона линии за достъп, които включват 279 милиона мобилни клиенти и 82,8 милиона фиксирани абонаменти на интернет и телевизия. В Латинска Америка Amеrica Mоvil присъства с брандовете Telmex, Telcel и Claro.