Търговци от европейски държави продават по-скъпо на българи, отколкото на съгражданите си. Има случаи, при които хора от България капарират коли под наем. Когато отидат да вземат ключовете и да платят с кредитна карта, фирмата отказва да им даде автомобила, защото не е издадена в съответната държава. Освен това не връщат и капарото. За такива случаи разказа Игнат Арсенов, изпълнителен директор на Европейския потребителски център - България, пред “24 часа”.
Дискриминационните практики ще бъдат прекратени с нов европейски регламент за геоблокирането, който влиза в сила на 3 декември тази година.
“15 март е Световният ден на потребителите. Тази година той е под мотото “Да направим дигиталния пазар по-справедлив”. Това включва ограничаването на геоблокирането - дискриминационна практика на търговците, която не позволява на клиентите да закупуват стоки от друга членка в ЕС”, каза Арсенов. Той заедно с Димитър Маргаритов - шеф на Комисията за защита на потребителите, ще дава безплатни съвети на граждани в събота, 17 март, от 11 ч на изхода на метростанция “Витоша”.
Вниманието им ще привличат със забавна фотобудка, защото и двамата експерти смятат, че потребителите трябва да знаят правата си.
“С новия регламент ще се премахнат пречките пред електронната търговия, която е основана на гражданство и на място на пребиваване. Това ще даде по-голям избор на стоки и услуги”, казва Арсенов. Според него има дискриминация и от гледна точка на цени или липсата на равен достъп. И дава пример, когато български потребител се опитва да влезе в сайт на търговец, а той го прехвърля в българския интерфейс.
Експертът съветва потребителите първо да се свържат с търговеца писмено. Ако не са удовлетворени от отговора или изобщо не получат такъв, могат да се обърнат към европейския център безплатно.
Ще им се съдейства за възстановяване на парите или да получат компенсация. Това става в рамките на 70 дни, в които се водят доброволни преговори с търговеца.