Обмислят след въвеждането на толсистемата да дават повече пари на общините за поддръжка на пътища

Моделът на пътните ремонти в България ще бъде сменен и ще се премине към цялостна и дълготрайна рехабилитация на участъци, вместо само да се кърпят дупки, както в последните 30 г. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков на конференция в София за пътната безопасност.

Според пътни експерти

новият модел

ще бъде въведен

догодина

със старта на

толсистемата,

когато ще има по-големи приходи. Очаква се от пътни такси годишно да се събират към 1 млрд. лева.

Нанков допълни, че 8 хил. километра републикански пътища и 12 хил. общински се нуждаят от спешен цялостен ремонт. С въвеждането на толсистемата щели да се осигурят три пъти повече средства за поддръжка. Освен това щели да се използват бюджетни и общински средства. Държавата ще може да ремонтира 3-4 пъти повече пътища с парите от толтакси, като за 6-7 години могат да се обновят основно всички шосета в лошо състояние, допълни министърът.

Всяка година трафикът се увеличава с 10-15%, а финансирането продължава да недостига, заяви шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” Дончо Атанасов.

За ремонта на цели участъци България ще разчита и на пари от ЕС. Страната ни е

готова с проекти

за пътна

безопасност за

над 3 млрд. лв.,

които да предложи за еврофинансиране след 2020 г., каза още Нанков. Той допълни, че ЕК изисква информация във връзка с дебата, който ще се проведе през май по Стратегическата рамка за пътна безопасност. Планирало се създаването на единен европейски фонд, който да отпуска финансирането.

От предоставените български проекти 2,6 млрд. лева са за съществуващи пътища. Около 730 млн. лева са за бъдещи магистрали и скоростни пътища, които ще бъдат изградени до 2030 г.

Статистиката за катастрофите през миналата година показва, че най-често те стават на първокласни пътища, каза шефът на “Пътна полиция” Бойко Рановски. Там имало 736 катастрофи със 175 загинали и 1090 ранени. Следват пътищата от трети клас, на които са станали 525 катастрофи с 87 загинали и 737 ранени. На трето място са инцидентите на второкласните пътища, които са 518 със 100 загинали и 746 ранени.

Според Рановски

изграждането

на магистрали

намалява

катастрофите

и жертвите

на пътя.

Пътната агенция не е отказвала помощ на нито един кмет за поддържане на пътища, но не може да пренасочва пари от бюджета си към общински проекти. Това заявиха от МРРБ по повод искането на кмета на Велико Търново и шеф на сдружението на общините Данаил Панов за допълнителни 50 млн. лв., с които да бъдат оправени дупките по общински шосета. В интервю за “24 часа” Панов се аргументира, че общините поддържат 19 500 км пътища с 41 милиона лева, а АПИ се грижи за 20 000 км и получава 750 млн. лв. Ще настояваме за част от постъпленията от толсистемата и от винетките, каза Панов. (Позицията на кметовете - виж долу).

Според неофициална информация от експерти от министерството не е възможно пари от толсистемата да отидат за общински шосета, тъй като средствата ще постъпват в републиканския бюджет.

Обсъждал се обаче вариант

на общините да

се отпуснат

допълнителни

средства за

пътна поддръжка

чрез субсидията, която им се дава от финансовото министерство. Увеличаването на парите можело да дойде с освобождаването на ресурс в бюджета заради увеличените приходи от толсистемата.

София дава 39 млн. лв. за оправяне на улици, Пловдив - 20 милиона

39 млн. лв. за пълнене на дупки и текущи ремонти на улици ще даде тази година Столичната община. Работите вече са започнали, съобщи зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев.

“Заради последните снеговалежи ремонтите бяха временно замразена. Но екипите отново започват работа по основните трасета, където има сериозни неравности. Надявам се до неделя да обхванем основните трасета на градския транспорт. Изготвят се и графиците за кварталните улици”, каза Крусев.

По повод исканите 50 млн. лв. от сдружението на общините, които държавата да отпусне допълнително за поддръжката на общинските пътища, кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че общината отделя сериозни средства за цялостна реконструкция на улици и булеварди. За първи път тази година парите за квартални улици са изравнени с тези за булеварди.

“Разбира се, че се нуждаем от доста по-сериозни средства, но държавата се ангажира с изграждането на различни обекти в общините. В София предстои да бъде построено разширението на южната дъга от “Младост” до магистрала “Тракия”. Това е изключително важен обект, който държавата ще изгради”, каза пред “24 часа” Фандъкова.

Наскоро тя имала среща с кметовете на населени места в район “Нови Искър”. “Там има много пътища, които се нуждаят от цялостен ремонт, като “Чепинско шосе” например. Ще се радваме, ако подкрепата на държавата за общинските пътища е по-голяма, но приоритет са големите инфраструктурни проекти”, каза Фандъкова.

Подкрепям призива на Даниел Панов общините да получат повече средства за пътища, без да визирам Пловдив, чиято улична мрежа е под 200 км, заяви кметът на Пловдив Иван Тотев. Той отбеляза, че има градове с по-малко население, но с голяма територия. Такъв бил Карлово, където общината трябвало да поддържа дълга мрежа от междуселски трасета.

“Много от тежките катастрофи със смъртни случаи са по общински пътища, които не са ремонтирани от 40 г. Те са осеяни с дупки и нямат маркировка”, посочи Тотев. Пловдивската община се справя сама с ремонтите. Тази година има 20 млн. лв. за преасфалтиране и прокарване на нови шосета.

“Некоректно е да се прави сравнение между харчовете на общините и АПИ, тъй като в бюджета на пътната агенция освен поддръжката влиза и изграждането на нови пътища и магистрали. Искаме тези 50 млн. лв., но не поради това съотношение. Убеден съм, че сумата на общините за годишна поддръжка на пътищата е по-голяма от 41 млн. лв. - само София и Бургас я надвишават”, коментира кметът на Бургас Димитър Николов.

Шефът на пътната агенция Дончо Атанасов (вдясно) обясни, че всяка година трафикът по пътищата се увеличава с 10-15%, а средствата за поддръжка са недостатъчни.
Шефът на пътната агенция Дончо Атанасов (вдясно) обясни, че всяка година трафикът по пътищата се увеличава с 10-15%, а средствата за поддръжка са недостатъчни.