Въпреки че държавните железници отчитат по-малко пътници и по-малко приходи през 2017 г. в сравнение с предходната 2016 г., техният финансов резултат всъщност се е подобрил на годишна база. Това показва финансовият отчет на дружеството за 2017 г., публикуван на сайта на финансовото министерство през последните дни.

БДЖ отчита загуба от 16,9 млн. лв. за 2017 г., но през предходната година загубата на холдинга е била 23 млн. лв., т.е. с 6,1 млн. лв. по-голяма.

Пътниците на железниците са намалели с 1,07% през 2017 г. в сравнение с година по-рано, но от предни отчети се вижда, че това далеч не е най-голямото намаление на ползващите услугите им. Приходите от пътническа дейност са се понижили с малко над 1 млн. лв. и са били 57 млн. лв. Спад има и в приходите от транспорт на товари, които от 96,2 млн. лв. през 2016 г. достигат 95,9 млн. лв. през следващата година.

С 5,04% се повишават приходите от инфраструктурни такси на Национална компания “Железопътна инфраструктура”(НКЖИ) през 2017 г., сочи отчетът на предприятието. Най-голяма част от таксите са платени от “БДЖ Пътнически превози” - 28,7 млн. лв., следвани от “БДЖ Товарни превози” - 12,6 млн. лв. Частните железопътни компании плащат далеч по-малко - БЖК, която е на трето място, например е платила 8,1 млн. лв. такси през 2017 г.

За разлика от железниците пътниците в авиацията се увеличават. От отчета на “Летище София” ЕАД се вижда, че през 2017 г. през него са преминали 6 490 096 пътници през цялата 2017 г. - с 1 509 709 повече, отколкото година по-рано. Печалбата на държавното дружество за 2017 г. е 11,4 млн. лв., докато за предходната 2016 г. то е имало 13,8 млн. лв. загуба от дейността си.

Държавно предприятие “Ръководство на въздушното движение” има 27,7 млн. лв. печалба. Във финансовия отчет на дружеството се посочва, че над 80% от приходите му идват от такси прелитане, свързани с потоците от Европа за Турция, Близкия и Далечния изток.