През следващите 10 години на пазара на труда ще са нужни кадри с техническо, математическо и природно образование. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев на конференцията “Образование и труд - локални проблеми, глобални решения” в столичния хотел “Маринела”, организирана от "24 часа", КРИБ, списание "Икономика" и "Кмета.бг". Той обясни, че преди години ролята и престижа на професионалните гимназии е спаднал, но днес отново тяхната роля за квалифицираните кадри ще е първостепенна.
„Днес пазарът на труда ни казва, че кадрите с техническо образование имат по-високо заплащане от тези с висше, а тази разлика ще се увеличава с годините“, каза още образователният министър.
В тази посока министерството стартира програма за IT кариера за гимназисти. Още от 3-и клас пък ще се въведе компютърно програмиране. „Обмисляме с работодателите да започнем програма за посещения на предприятия, за да се ориентират кариерно учениците“, каза още образователният министър.
„Целенасочено ще стимулираме развитието на науката, технологиите, инженерството и математиката в гимназиите“, каза още Вълче.
„След 40- 50 г. учителите няма да бъдат заменени от роботи, а ще имаме и учители на роботите, ако имаме мотивирани учители ще развиваме по-качествено образование“, каза още Вълчев. Той е категоричен, че трябва да се инвестира в образованието, защото ефектите са в дългосрочен план. Припомни, че с механизма и усилията на държавата са върнати над 20 хил. деца в клас.
„Много е трудно да прогнозираме в дългосрочен период образованието, но актуализираме 2000 учебни програми. Въведено бе дуално образование, за да отговорим на нуждите на пазара, а и коригираме нормативната уредба за изчистване на някои от пречките пред въвеждането му в професионалните гимназии“, каза още Вълчев.
Според него няма как да имаме пълноценни граждани без математически и природни компетентности, но те трябва да са свързани с предриемачески, креативни и дигитални умения.
Бъдещето неравенство ще е между дигитални ползватели и дигитални създатели, каза още Вълчев. А образованието трябва да подготви такива кадри. Хуманитарните професии според него ще останат, защото роботите не могат да заменят човека в грижите.
Рецептата е да свържем дигиталното с креативното и човешкото, дори и аналоговото, каза още Вълчев. Той обясни, че дори след 20 г. няма да има излишък на технически кадри и компютърни специалисти.