Продуктовата такса за новите автомобили, която у нас масово се нарича екотакса, се намалява с 10%. Това реши кабинетът, който прие промени в Наредба за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса.
За коли до 5 години екотаксата, която се плаща само при първоначалната регистрация на колата, се запазва в сегашния размер, а за старите се увеличава с 12-13%. Под възраст на автомобила в случая се разбира възрастта, на която е бил към датата на първата регистрация. Например таксата за лека кола над 10-годишна възраст, която сега е 267 лв., става 310 лв. Този размер важи за леките коли, товарните с товароносимост под 3,5 тона и колите с висока проходимост.
За хибридните коли тенденцията е същата като за другите - таксата за новите се намалява с около 20%, а за по-старите се увеличава с 12 на сто. За да се определи една кола като нова според наредбата, тя трябва да е била произведена до 18 месеца назад във времето.
Отпада плащането на продуктова такса за електромобили, но това ще трае само до края на 2021 година. След това за електромобил ще се плащат по 102 лв., независимо кога е произведен. Мотивът е, че след края на експлоатацията си електромобилът също трябва да се утилизира, а продуктовата такса служи точно за това.
За първи път в България с тези изменения се въвежда екотакса и за товарните автомобили и автобусите. Тя започва от 121 лв. за новите лекотоварни коли - над 3,5 тона, и стига до 2325 лв. за камиони с товароподемност над 12 тона, които към датата на регистрацията са над 10 години.
Таксата ще важи и за микробуси и автобуси. Например за микробуси с над 8 места и за товарни коли до 12 тона се въвежда такса, която за новите ще е 625 лв. и се увеличава с възрастта на возилото, за да стигне 1550 лв. за тези над 10 години.
Чисто нов автобус и камион над 12 тона ще може да се регистрират за 938 лв., а такъв над 10 години – срещу 2325 лв.
В пакета от документи, приет от кабинета, се предвиждат също нови по-строги правила за рециклирането на излезли от употреба гуми и масла, които засягат пунктовете с лиценз да ги оползотворяват.
Още при пускането на документите за обществено обсъждане вносителите на коли се възмутиха от твърде малкото поскъпване на таксата за най-старите возила, тъй като тя според тях не може да послужи, за да стимулира покупката на нови автомобили и да намали вноса на използвани.