Финансовият министър Владислав Горанов променя наредба, за да пресече измамите
Информация за всяка продажба ще има при данъчните до 5 мин след плащането
2 милиарда лева оборот може да излезе на светло, ако спрат измамите с фискални устройства, пресметнаха за “24 часа” експерти.
Заради зачестилите манипулации с устройствата за отчитане финансовият министър Владислав Горанов предложи за обществено обсъждане промени в наредбата за тях.
От 30 до 70% от оборотите може да укрие търговец с фини манипулации на фискално устройство, дори да е вързано онлайн с НАП, установили инспекторите.
15-минутно
прекъсване на
онлайн връзката
с данъчните
се оказвало достатъчно, за да бъдат изтрити 1/3 от операциите. Прекъсването можело да стане с токов удар, засегнал само един обект. Което се случвало подозрително често, разказаха за “24 часа” данъчни инспектори.
Минутите за профилактика на мобилния оператор - по правило малко преди полунощ, също давали възможност на предприемчиви собственици да скрият част от продажбите, като манипулират часа на сделките.
Неплатен абонамент, заради който се блокирала SIM картата, предизвиквал предизвестена хардуерна повреда в устройството, която при някои се появявала веднъж на всеки 3 месеца. И която
осигурявала
няколко часа
работа гратис
в най-натовареното за обекта време.
Можели да се правят и настройки, чрез които към НАП да се подават данни за всяка втора или пета операция. Обяви “ремонтирам изгодно касови апарати” насочвали търговцитекъм съответните специалисти по манипулации на устройствата.
Друга врътка било използването на касов апарат на фирма, която не съществува и е отписана от Търговския регистър. Така той бил свързан с НАП, но при проверка се оказва, че няма такава фирма.
В малки вериги бензиностанции данъчните засекли, че продажби на гориво, храни и напитки на един клиент се записват в общ касов бон, а фискалният апарат е нагласен така, че да отчита храната и питиетата като покупка на следващ клиент, който пък зарежда само гориво.
Други търговци пък поставяли устройството във фризер. Оказало се, че заради студа фискалната памет не функционира пълноценно и част от оборотите липсват. Включително и в резервната памет.
Това са само част от манипулациите, които са регистрирани при многобройни проверки на данъчните. Това е била и основната причина финансовият министър Владислав Горанов да предложи промените в наредбата за касовите апарати.
Според новите текстове информацията от
всяка продажба
ще е до 5 минути
при данъчните
В момента отчетите се подават веднъж месечно на базата на обобщени данни за деня. Времето е съобразено с капацитета на мобилните оператори.
Всяка касова бележка ще бъде с отбелязан баркод, който ще съдържа цялата информация. Чрез него и клиентът може да провери на място дали търговецът се отчита пред данъчните в рамките на 5 минути.
Бензиностанциите вече няма да могат да актуализират софтуера си всяка вечер около 24 часка, както правят много от тях в момента.
Категорично ще им бъде забранено да обединяват повече от две продажби на горива, направени от един и същи клиент, в общ фискаленбон, което затваря вратата за вписване на фиктивни доставки към реални продажби.
В бензиностанции, в които се продават горива на самообслужване, устройството за плащане задължително трябва да е част от централната регистрационна система. Дневният финансов отчет на такива обекти ще се записва във фискалната памет всеки ден автоматично.
Ако по някаква причина връзката между нивомерни системи, бензинколонки и фискални устройства прекъсне, срокът за възстановяването трябва да е 15 минути. След това системата се самоблокира, но преди това автоматично предава на сървъра на НАП данните от този времеви отрязък.
Предложените поправки в наредбата слагат край на хартиени бележки от кочан, с които да се сторнират операции. Променя се и редът за извършването им. При рекламация, връщане на стока, при допусната операторска грешка или намаление на данъчната основа след приключена сметка операцията ще се
документира
в момента на
връщане на
сумата на
клиента,
но само при достатъчна касова наличност.
Абсолютно забранено ще бъде издаването на служебни бележки, които се използват най- често от питейните заведения.
Нови изисквания има и към системите за управление на продажбите в големите вериги. Вече ще се лицензират и софтуерите за управление на всички фискални устройства в тях, тъй като било установено, че някои от тях работят с вградени функционалности, позволяващи при приключването на продажба
да не се подава
команда към
устройствата за
отпечатване на
фискален бон,
а на клиентите да се предоставя разпечатка от нефискално устройство, което имитира фискален бон.
Въвежда се и регистър на собствениците на електронни магазини, както и изисквания към българските търговци, които извършват продажбите.
В момента в преобладаващата част от електронните магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него.
Промените предвиждат НАП да разполага с информация и да поддържа публичен списък, в който ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.
220 000 устройства трябва да се подменят, при останалите се актуализира софтуер
Промените, записани в наредбата, засягат всички фирми в страната, които ползват касови апарати, софтуер за управление на продажбите, както и интегрирани автоматизирани системи за продажби.
Според изчисленията на финансовото министерство от регистрираните 440 000 фискални устройства половината ще трябва да се подменят, а на останалите да бъде
актуализиран софтуерът,
за да отговарят на
новите изисквания
Засегнатите обекти, които използват фискални принтери, са 20 000, като те използват общо 43 хил. фискални принтера.
По оценките на данъчните разходът за бизнеса за актуализацията на софтуера ще е средно около 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер.
Подмяната само на принтера струва средно 275 лв., показват сметките на финансовото министерство.
Разходите на фирмите за касовите апарати ще могат да бъдат признати за данъчни цели и с въпросната сума да се намали данъчната основа и съответно по този начин да се плати по-малко данък, обясниха от приходната агенция при представянето на промените в наредбата.
Говорителят на НАП Росен Бъчваров уточни, че в момента при покупка на нов касов апарат фирмите издават ваучери, с които след влизане в сила на наредбата ще извършат нужните ъпдейти по фискалното устройство безплатно.
Срокът, в който регистрираните по ДДС търговци трябва да сменят или пренастроят своите касови апарати,
се удължава
с три месеца
до края на
март 2019 г.,
предвижда
наредбата
За всички останали търговци срокът остава без промяна - до юни 2019 г. за нерегистрираните по ДДС и краят на следващата година за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби - например търговските вериги.
С удължаването на сроковете търговците ще имат достатъчно време, за да се свържат с производителите на касовите апарати, които използват, както и обслужващите ги сервизи, за да разберат какви софтуерни и/или хардуерни промени са нужни, обясниха от НАП.
Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на наредбата. Това тяхно задължение влиза в сила от 1 октомври.