Браншовите сдружения са обединени с искане за спиране на предварителното изпълнение на Наредбата за продуктовите такси до отпадане на неприемливите текстове. Това обявиха на пресконференция в БТА днес техни представители, сред които Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи /СМП/, Илиян Филипов - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт /БАСАТ/, Миролюб Столарски - зам.- председател на БАСАТ, Васил Пиронков - председател на Асоциацията на автобусните превозвачи, Христо Христов - председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и други.

Мотивите за искането са заради настъпили неоправдани и големи щети за транспортния сектор. Те са в резултат на промени в наредбата от 16 юли т.г., с които бяха въведени за първи път нова продуктова такса за камиони и автобусите /автомобили за превоз на товари над 3,5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници/, платима при тяхната регистрация. Наложените в наредбата такси са в размер на 938 лв. за нови превозни средства и 2325 лв. за тези втора употреба.

Йордан Арабаджиев съобщи, че Съюзът на международните превозвачи вече е внесъл във Върховния административен съд /ВАС/ жалба с искане за отмяна на некоректните текстове. Предвид настъпващите големи и необратими загуби за сектора обаче, от бранша настояват и за спиране на изпълнението и събирането на налозите до произнасяне на съда.

За по-малко от месец след влизане в сила на новия налог, само превозвачи от СМП са платили над 80 000 лв. такси по новата наредба. Прогнозните очаквания на базите на регистрации от минали години за целия автомобилен и автобусен сектор очакванията са тези загуби да достигнат между 10 и 12 млн. лв. годишно, обявиха превозвачите.

Философията на продуктовата такса е да се събира за управление на опасни отпадъци чрез рециклиране, а новите камиони и автобуси не са отпадък, а дълготрайна инвестиция с дългосрочна употреба за търговски цели, обясниха от бранша. Според тях Наредбата въвежда порочна практика да се плаща за услуги, които не се извършват на територията на страната и акумулира средства, които няма да се използват по предназначение, което пък противоречи на европейска директива в сектора, според която тези такси са платими от производителите на МПС-та. Новите превозни средства се закупуват предимно с лизингови схеми, които предвиждат и обратно изкупуване от производителя, което е допълнително основание да се счита, че те няма и не могат да бъдат рециклирани в България.

Още по-големи са очакваните щети за автобусния бранш, където освен с новите продуктови такси, бе въведено и задължително изискване за оборудване с пътнически колани. Това ще наложи подмяна на част от автопарка, като към цената на закупените нови возила ще се добавя и продуктовата такса, посочи Васил Пиронков. Той настоя за преразглеждане на изискването, като контролът и санкциите да са насочени персонално към пътниците - нарушители, а не към собственика на фирмата превозвач, ако същата е спазила предписанията.

От сектора се надяват на диалог с МОСВ и действия от тяхна страна за промяна на собствената им Наредба за продуктовите такси и преосмисляне на заложените принципи. Превозвачите напомнят, че загубите, които се очаква да генерират от новия налог, ощетяват компаниите по отношение на средствата им за развитие и социалната политика.