Според браншовата асоциация никое заведение нямало да откаже да налее без пари, но от чешмата, ако клиент поиска
Предлагането на безплатна вода в ресторантите, отправено като препоръка от Европейската комисия, се възприема в България предимно от заведенията с повече звезди, установи проверка на “24 часа”.
Една от препоръките в плана на Брюксел за подобряване на качеството на питейната вода е заведенията да предлагат питейна вода на клиентите си, без да искат пари за това, и то в стъклени чаши, за да се намали употребата на пластмаса, в която обикновено се затваря минералната и изворната вода.
Според Атанас Димитров, председател на управителния съвет на Българската хотелиерско-ресторантьорска асоциация, инициативата е похвална и по принцип заведенията в България практикуват това. “В никой ресторант няма да откажат да ви дадат чаша вода от чешмата, но клиентът трябва да си я поиска. Не можеш да поднасяш нещо, без да са ти го поискали”, каза той.
“Минералната и изворната вода обаче трябва да се заплащат, защото преди това предприемачите са я купили”, каза Димитров. Хората са свикнали с нея и я предпочитат, смята той, защото тя е гарантирано безопасна за пиене и от хигиенни съображения винаги се предпочита нещо, което е фабрично запечатано.
“Напоследък всички производители извадиха на пазара стъклени бутилки, които са подходящи за по-изискани ресторанти, и с тяхна помощ пластмасата също намалява. Но тя е още по-скъпа”, каза той.
Ресторантьори казаха пред “24 часа”, че е абсурдно заведения за хранене, особено такива, които претендират за високо качество, да предлагат чешмяна вода, макар и безплатно, защото у нас тя не навсякъде е качествена.
Минералната вода също не може да се подарява, защото цените и печалбите на ресторантьорите не са чак толкова високи, че да покриват и такива разходи.
На противоположното мнение са хора, които държат по-висок клас заведения. “Аз от 14 години правя това - първата за вечерта голяма бутилка минерална вода на една маса плюс гризини и хляб са безплатни”, каза пред “24 часа” шеф Виктор Ангелов. Обяснението му е, че това е символ на гостоприемството, който той е възприел, без изобщо да се замисля скъпо ли ще му е, или евтино.
Ангелов каза, че за първи път е видял този подход на Запад и веднага го е въвел в своите заведения.