Китайският гигант в онлайн търговията Алибаба (Alibaba) през последното десетилетие успя да превърне годишното отбелязване на неофициалния ден на необвързаните в най-големия в света фестивал, посветен на пазаруването.
Това винаги се случва на 11 ноември (11.11) заради визуалното напомняне на датата на "гола пръчка", както в Китай наричат ергените, пише списание "Форчън".
Макар събитието да е замислено през 90-те от група колежани като протест срещу традиционните празници, концентрирани около двойките, взривообразният му растеж се дължи именно на Алибаба, предава БТА.
През 2009 г. компанията рекламира "Деня на самотните сърца" като възможност за потребителите да накупят подаръци за самите себе си, предлагайки им големи намаления.
През онази първа година брутната стойност на продадените стоки достига 7,5 милиона долара. Осем години по-късно показателят вече е скочил над 3000 пъти и през 2017 г. достигна рекордните 25,3 милиарда долара. Само през първите две минути от началото на разпродажбите китайските потребители похарчиха 1 милиард долара. За сравнение, на Амазон (Amazon) бяха необходими 30 часа, за да достигне тази стойност през своя ден на големи разпродажби същата година.
Алибаба комбинира отстъпки в онлайн пазаруването със зрелищни събития на живо, за да стимулира търговията още повече. От 2015 г. компанията организира екстравагантни годишни гала спектакли за началото на фестивала. Предавани на живо, тези програми привличат аудитория от 200 милиона зрители.
Успехът на продажбите се допълва и от логистичната мрежа на Алибаба, Cainiao, която смело поема наплива от поръчки през деня. Миналата година в "Деня на самотните сърца" са били разпратени над 331 милиона пакета, като първата поръчка е стигнала местоназначението си за едва 13 минути.
Постигането на толкова гладка работа в национален мащаб несъмнено е истинско чудо. Миналият месец Cainiao представи почти изцяло автоматизиран склад, който подготвя за тазгодишните разпродажби. Предполага се, че съоръжението ще може да обработва поръчките с 50 процента по-бързо от складовете, в които работят само хора.
Всеки допълнителен обработен пакет обаче засилва натиска върху околната среда. Миналата година от пратките в Деня на самотните сърца са останали 160 000 тона отпадъци от опаковки, само 10 процента от които могат да бъдат рециклирани.
Фестивалът тази година ще бъде следен особено внимателно, предвид че Алибаба отчита една от годините на най-слабо представяне в историята си. Акциите на компанията се сринаха с 21 процента от януари и резултатите от предходните две тримесечия са тревожни, даващи предупреждение за предстоящ спад на продажбите.
Важна е и по-широката картина. Анализаторите възприемат представянето на Алибаба като показател за състоянието на китайската икономика, задвижвана от потреблението. Слаби резултати от "Деня на самотните сърца" могат да сигнализират за загуба на доверие в развитието на икономиката на Китай, която попадна под натиска на търговските войни и дълговото бреме.