Властите в Брюксел очакват днес приток на "жълти жилетки" - протестиращи срещу цените на горивата и бедността. Протестната проява няма официално разрешение, но в социалните мрежи в последните дни полицията следи призиви за събиране на различни места в столицата. Сутрешните медийни репортажи съобщават за десетки разпръснати из града "жълти жилетки", някои от които са блокирали консулството на Франция. Много булеварди в града са затворени за движение, предаде БТА.
Протестиращи днес обясниха, че данъчната политика на правителството от една страна е повишила доходите им със 100 евро на месец, но е оставила цените на стоките и услугите на произвола. Възрастни хора отбелязват, че правителствената политика за по-високи доходи не е обхванала пенсионерите.
"Жълтите жилетки" достигат Брюксел за пръв път от началото на протестите преди две седмици. Мнозина подкрепящи протестното движение заявиха предварително, че ще се въздържат от участие днес заради опасения от действията на вандали и дадоха пример с погрома на бул. "Шан-з-Елизе" в Париж преди дни.
На този фон политици предлагат решения за бърз преход към електромобили. Сред представените решения е осигуряването на бюджетна подкрепа за смяна на автомобилите на най-бедните. Предлага се на домакинствата с ниски доходи (до 18 355 евро годишно или 1530 евро месечно) да бъде предоставена помощ до 2000 евро при покупката на "чист" автомобил. Тази подкрепа би била осигурена за покупката на чисто нов автомобил, но и на превозно средство втора употреба, ако двигателят му работи с ток, газ или е с хибридно задвижване.
Списъкът на хората, които не могат да се справят сами със смяната на автомобила си, е известен - онези, които получават социални помощи за допълване на доходите и които притежават автомобили, чието движение в големите градове вече е забранено или предстои да бъде ограничено.
Отбелязва се, че в Брюксел на такава помощ подлежат 8400 домакинства. Тази година въведените от властите ограничения за движението на стари дизелови автомобили в центъра на Брюксел засегнаха 5000 превозни средства на възраст над 22 години. Догодина още 19 000 автомобила (четири на сто от автопарка в столицата) ще попаднат в обсега на забраните. От 2020 г. още над 65 000 автомобила ще бъдат твърде стари, за да се движат в центъра на Брюксел (около 14 на сто от автопарка). Около половината от собствениците на такива автомобили са бедни по местния стандарт, според който средната месечна заплата е 3300 евро.
Според представените разчети е необходимо бюджетът да осигури 6,5 милиона евро за описаната цел. Предлага се тези средства да бъдат набавени от налаганите глоби от 350 евро за навлизане в зоните, забранени за замърсяващи автомобили, както и от дневната такса от 35 евро, която собствениците на такива автомобили могат да плащат веднъж седмично, за да си осигурят изключение. Част от средствата биха могли да се съберат от таксите за паркиране в града.
Уточнява се, че забраните за движение на замърсяващи автомобили засягат в половината случаи малки товарни превозни средства, използвани от фирми. Законодателят вече е предвидил собствениците на дружества да бъдат обезщетени с до 3000 евро на автомобил. Бюджетът ще покрие обезщетения за три автомобила на дружество, независимо от финансовото състояние на фирмата. Политици отбелязват, че фирмите лесно получават данъчни отстъпки за купуването на автомобил, докато за гражданите все още не са предвидени никакви облекчения.