С национален протест на 18 февруари заплашиха превозвачи - тогава нито един междуградски автобус няма да пътува. Това заяви в сряда Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
От бранша настояват за бързи мерки от държавата в няколко посоки, за да не се достига до крайни действия. Едно от исканията е отпадане на толсистемата и автобусите да продължат да плащат винетни стикери.
Превозвачите се обосноваха с това, че договорите за обществен превоз с общините са сключени основно по реда на Закона за обществените поръчки и цените на билетите са фиксирани без право на промяна до изтичане на срока.
С въвеждането на толсистемата щяло да има непредвидени разходи и цената на билетите ще скочи, което обаче било нарушение на договорите.
От бранша нямали и информация каква ще е таксата на километър, а до въвеждането на новото таксуване оставали само 4 месеца.
Нелегалните курсове, които стигали до 70%, са друг проблем, посочен от превозвачите. Според тях в страната имало около 3000 микробуса, които се водят леки автомобили и извършват нелегален превоз на пътници. От тази практика държавата годишно губела около 300 млн. лв., за последните 2 години НАП са били сезирани многократно по случая, но без резултат и дори без отговор.
За последните 4 години били загинали 60 човека при катастрофи с въпросните микробуси в Европа. От бранша настояват нерегламентираното превозване да бъде криминализирано - тоест да се носи наказателна отговорност и да има предвиден и затвор като наказание.
Превозвачите твърдят, че в други страни имало един орган и това било достатъчно, за да хванат нерегламентирани превози. В България имало четири структури - НАП, икономическа полиция, ДАИ и прокурор, но от сигналите на бранша до данъчните например нямало видими резултати.
Недофинансирането на автомобилните превози, което достигало до 50-60% през последните 2 г., също било пречка за развитието на сектора. В резултат на това повече от 60 общини останали без транспорт, а голяма друга част били с частичен. В същото време общините, без да отделят средства за финансиране на транспорта, налагали глоби от 1500 лв., ако не се издават билети. А 60% от цената им се формирала от такси и данъци.
Имало недомислици и при изготвяне на транспортните схеми. В резултат на които се струпвали автобуси по една линия в близки часове, което водело до съсипване на бизнеса.
От бранша поясняват, че не се обявяват срещу споделеното пътуване и че протестите, които планират, не са антиправителствени.
Уведомили са ресорните министерства за проблемите и са поискали среща с министър-председателя Бойко Борисов.
Относно всичките си искания очакват да бъде сформирана работна група до 18 февруари и в рамките на 3 до 6 месеца да има готови решения. И посочват, че заради проблемите в сектора за последните 10 г. фирмите превозвачи са с 1/3 по-малко.
От ресорните министерства, които имат отношение към превозвачите, заявиха в сряда, че не виждат особени основания за протест и национална стачка.
От министерството на транспорта посочиха, че не могат да коментират теми, които са извън техните законови правомощия. Транспортните схеми се правят по предложения на общините, те откриват линии и обявяват конкурси. От министерството изпълнили искането на превозвачите да се направи промяна, така че линии да се дават не само по Закона за обществените поръчки, но и по Закона за концесиите.
Толсистемата е в правомощията на регионалното министерство. От ведомството обясниха, че екип на Световната банка разработва варианти за тарифиране, които предстои да бъдат предложени за публично обсъждане. От МРРБ са отворени за предложения, които ще бъдат дискутирани. Стремежът им е да бъдат взети решения, които удовлетворяват всички заинтересовани страни - както гражданите, така и бизнеса.
От НАП заявиха, че не могат да коментират твърденията на превозвачите. Но неофициално високопоставени източници от приходната агенция допълниха, че инспектори проверяват всички сигнали, за които са получили официално уведомление.