След 2024 г. превозвачи от ЕС ще могат да возят пътници във влакове у нас. Това вече е разрешено след окончателно приети промени в Закона за железопътния превоз. Те отварят възможността всеки превозвач от ЕС да кандидатства за превоз по българските линии.
През 2024 г. обаче изтича договорът между държавата и “БДЖ - Пътнически превози”. Тогава превозът по различни линии ще бъде обект на открито състезание. С текстовете се въвежда и единен сертификат за безопасност.
С промените се увеличава санкцията за управител на инфраструктурата, който с действие или бездействие накърни равнопоставеността на железопътно предприятие относно правото на достъп до железопътната инфраструктура. Досега имуществената санкция беше в размер от 10 000 до 100 000 лв., а сега минималният размер става 50 000 лв.
Досега за железопътно предприятие или управител на инфраструктурата, който не е изпълнил свое задължение или е третирал несправедливодруго железопътно предприятие, можеше да бъде наказан с имуществена санкция от 5000 до 50 000 лв. С приетите днес промени санкциите са от 10 000 до 25 000 лв.
Най-солено повишаване на санкциите има при нарушение на задължение, свързано с провеждане на разследване на произшествия, както и по отношение на спазването на техническите изисквания към вложените материали и резервни части. Досега минималната санкция беше 1000 лв., а максималната - 50 000 лв. Депутатите решиха вече глобата да започва от 30 000 лв.