Участъкът ще е готов половин година по-рано

10 км от автомагистрала “Хемус” ще бъдат пуснати предсрочно - още тази есен. Става въпрос за участъка от Ябланица до пътен възел Боаза.

Това стана ясно по време на проверка на строителството на участъка от председателя на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски в четвъртък.

Новината съобщи Живко Недев, представител на консорциума “ХВП Ябланица”, който е изпълнител на проекта. В обединението влизат “Хидрострой”, “Водстрой 98” и “Пътстрой Бургас”.

По проект участъкът трябва да бъде финализиран през март 2020 г., но в момента се работи интензивно, като някои от дейностите са на 3-сменен режим на работа. Недев допълни, че на терен са 150 машини и 200 души.

Цялото трасе е пробито, земните дейности почти са завършени на зона “А” и на трошенокаменната настилка. Височината на най-големия насип е 45 метра.

В началото на юни ще започне и полагането на асфалтовата настилка. Проектната скорост на трасето е 100 км, но максималната разрешена може да е дори 140-160 км, защото елементите го позволяват. Участъкът е с нормален габарит за автомагистрала с по две активни ленти и една аварийна. Няма да има отбивки, а само два големи паркинга от двете страни.

10-километровата отсечка ще включва и средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. Освен това ще бъдат изградени 5 селскостопански подлеза и 2 надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Край с. Брестница, при 87-и километър, ще има и връзка с пътя Коритна - Белокопитово.

Участъкът между Ябланица и Боаза получи разрешение за строеж в края на март 2018 г. За изпълнението му бяха отделени близо 55 млн. лв. изцяло от републиканския бюджет, а срокът за изпълнение беше 910 дни. От тях 180 бяха предвидени за проектиране, а 730 - за изграждането на обекта.

По време на проверката в четвъртък Георги Терзийски обяви, че до началото на май ще започне строежът и на два етапа от Боаза до пътя Русе - Велико Търново. Това са отсечките между пътните възли Боаза и Дерманци и от пътен възел Калиник до пътя Плевен - Ловеч. Техническите проекти за останалите етапи от този участък, който е с дължина 134 км, пък трябва да са готови до края на годината.

По-късно Терзийски провери и работата на толекипите в Ловешка област. От АПИ обобщават, че до 26 февруари толконтролът заедно с Пътна полиция са проверили над 44 хил. автомобила в цялата страна. На нарушителите са наложени над 1300 компенсаторни такси за липса на винетки. На постерминалите на инспекторите вече са платени 64 хил. лв. от наложитените такси - 59 хил. от шофьори на леки коли и 5,2 хил. от водачи на други превозни средства.