И дали яростната съпротива на
сивата икономика да излезе на светло
не се маскира като проблем на бизнеса
Смяната на касови апарати и на софтуера, с който работят търговци, за да отчитат продажбите си, изведнъж се превърна в проблем номер №1 на бизнеса в България.
Един куп браншовици се впуснаха да обясняват, че ще има хаос, че фирмите няма да могат да спазят сроковете, ще изтече търговска тайна и всякакви други страшни неща. А когато има толкова шумна и яростна съпротива срещу една регулация, често се появява съмнение дали сивата икономика не се опитва да се защити, като го представя за проблем на целия бизнес. А и най-гласовити опоненти на промените са браншове, в които спазването на данъчните правила едва стига 15%. И още нещо - никой не е отменил плащането на данъци в България, че да има такава олелия защо се въвеждат още правила. Защото
правилата трябва
да се спазват
от всички
Основната промяна, която се прави сега, е касовите бележки да бъдат изпращани в НАП в реално време, а не веднъж месечно. Което ще даде възможност за контрол при нелогично ниски обороти и насочване на проверките към недобросъвестните, не върху почтените търговци. По-простичко казано - всяко едно чукване на касовия апарат ще се отразява при данъчните.
И се пресича възможността клиентите да получават бележки, на които пише финансов или служебен, а не фискален бон. Защото види ли някой първите два надписа, трябва да му е ясно, че информацията не е изпратена към НАП. Но клиентът е платил,
търговецът е
прибрал парите,
но ще си спести
данъците за тях
С новите изисквания няма да може една продажба да отиде към касовия апарат, а две - към принтера под масата.
Вкарва се и QR код, което дава възможност всеки клиент сам да провери дали издадената му касова бележка е истинска.
Относно използваните от над 10 години софтуери за управление на продажбите се казва, че трябва да бъдат обявени в НАП и да съответстват на изискванията. В момента е напълно безконтролно кой какъв продукт и защо го използва. И поради това се оказва, че сървъри, които отчитат оборотите, са в друга държава и на тях има десетки милиони левове, а към НАП са отчетени в пъти по-малки. Да не говорим за безбройните вариации на това да се приемат само банкови плащания, пощенски преводи, регистрации на фирми в Румъния - част от бизнеса се оказва
готов на
всякакви
геройства само
да няма контрол
Мантрата, че бизнесът спира, когато няма връзка между софтуер и фискални устройства, всъщност не е вярна. Ако устройството не изпрати данните за оборота, системата продължава да функционира още 24 часа, преди да започне отчитането на продажбите на хартиени бележки.
Истинска проява на популизъм може да се нарече твърдението, че с новите изисквания няма да е защитена търговската тайна. НАП прави хиляди ревизии, при които всякаква конфиденциална информация е достъпна за данъчните. И всеки месец получава 30 млн. фактури, в които е написано кой на кого какво и на каква цена е продал.
И въпреки това досега няма нито един сигнал, че нечия интелектуална собственост е била разкрита или открадната.
А пък интернет търговците сега откриха, че трябва да издават касови бележки. Странно защо ли досега са мислели, че всички останали бизнеси трябва да отчитат оборота си, но точно те – не. А рискът при електронната търговия, функционираща без касови апарати, е 170 млн. лв. годишно.
И докато част от бизнеса шумно протестира, едни 47 000 фискални устройства от общо 185 000 регистрирани вече са актуализирани. Тогава логично възниква въпросът защо едни могат, а други са толкова затруднени да спазят новите изисквания.