Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България /КРИБ/ настоява за отлагане на стартирането на толстемата по пътищата поне до началото на следващата година, се посочва в позиция на организацията, получена днес в БТА.
Сега в толсистемата са включени 92 на сто от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82 на сто от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища, се посочва в позицията.
Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40 на сто), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа, отбелязват от КРИБ. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение, пишат от бизнес организацията.
Системата за събиране на таксите не е свързана с НАП и Агенция "Митници", което е предпоставка за съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране - 1.3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна, твърдят от КРИБ. Най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на пътни такси в аванс или на "зелено" граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление, пише в позицията на КРИБ.