Сигнали на пътници за нелоялни практики при резервиране на самолетни билети достигат до контролните органи на Летище София през последните седмици. През миналата година всяка пета жалба в Европейския потребителски център е свързана с проблем при въздушния транспорт, предава NOVA.
Освен проблеми при резервацията на полет пътниците се оплакват и от закъснения, отмяна на полети, загубен или повреден багаж и отказан достъп до самолета.
Докато преглежда цените на самолетните билети до Лисабон, потребителят Магдалена Иванова попада на атрактивна оферта за полет.
„2 билета на най-ниска цена” веднага ги закупих. В момента, в който видиш „най-ниска цена” те провокира да реагираш на момента. Импулсивно да закупиш това, което виждаш“, разказа Магдалена.
Така тя купува двата билета за 720 лв. Няколко дни по-късно, докато отново преглежда офертите в сайта на превозвача, открива, че „най-ниската цена” всъщност не е била толкова ниска.
„С изненада открих, че билетите за двама души са с 270 лв. по-евтини. Доста се изненадах. Почувствах се доста разочарована“, сподели Магдалена.
От авиокомпанията обясняват, че няма измама, защото цената на билетите наистина е била най-ниска, но към конкретния момент на резервация. И обяснението им е просто.
„Цената на самолетния билет е изключително динамична. Промени могат да настъпят всяка една секунда“, заяви Ванина Хаджиева от компания за онлайн резервации.
Трябва човек да има опит или да проучва добре, без да се подвежда от внушението „ниска цена“. Защото, дори да получим обещание за най-ниска цена на полета след час или ден различни фактори могат да я тласнат още надолу, обясняват експерти в бранша. Най-вече заради промоции на превозвача или поради резки промени в динамиката на запълване на местата в самолета.
„Може да стане така, че авиокомпанията да вижда, че датата наближава и да пусне по-ниски цени,за да напълни самолета. Могат да се освободят места. Да сме резервирали билет, но не го плащаме и в този момен аз освобождавам това място. То се появява отново в система и някой би могъл да го закупи“, поясни Ванина Хаджиева.
Tова обаче изрично трябва да е записано в общите условия на превозвача. А ние никога не ги четем при купуване на билети. Признават потребителите.
„Когато гледаме сайта е добре да се запознаем какво компанията има предвид под „най-ниска” или „най-добра” цена. В повечето случаи компаниите променят цените си постоянно и това, че отбелязват една цена като най-ниска означава, че трябва да погледнем каква е дефиницията на съответната компания за това“, добани Игнат Арсенов от Европейски потребителски център.
Според експерти в защитата на потребителите обаче обещанието за „най-ниска цена” е подвеждащо, ако след покупката билетът стане още по-евтин.
„Може да има заблуда на потребителя , но само в случай, че се докаже, че към този настоящ момент е имало по-ниски цени, а не на следващия ден или следващия месец. В този случай трябва да се прецени дали има нарушение”, каза още Игнат Арсенов.