Внасят първите искания за такава процедура за “Хемус”
Завършването в срок на започнати две магистрали - “Хемус” и “Струма”, на скоростния път Видин - Монтана, както и на околовръстното на София, зависи от възможността за бързо отчуждаване на имоти, което се урежда със Закона за държавната собственост. Това съобщиха официално пред “24 часа” в сряда от Агенция “Пътна инфраструктура”.
От АПИ подготвят искане за предварително изпълнение на отчуждителния акт за “Хемус” в участъка между Буховци и Белокопитово, тъй като обектът е в процес на изпълнение.
Той е с дължина 16,3 км, първа копка бе направена през август 2018 г., но засега се работи само по 1,5 км. Причината е, че
са заведени
32 дела от
собственици на
140 имота
Остават нерешени 10 дела, които са отложени за септември. Което означава, че строителството ще бъде забавено с година и половина.
Върху промените на закона президентът Румен Радев наложи вето, което бе отхвърлено от парламента. След това Радев сезира Конституционния съд. Произнасянето му се очаква през октомври. На този етап АПИ няма становище по отношение на изчакването на решението на Конституционния съд, заявиха от агенцията.
Проблеми с отчужденията има и в една от отсечките на новия 134-километров участък на “Хемус”, където са засегнати 566 имота. В момента се връчват уведомления на собствениците и се изчаква дали ще има жалби.
На “Струма” предстои да се изгражда най-тежкият участък - този през Кресненското дефиле. Общата му стойност е над 800 млн. лв. А цялата магистрала струва над 2 млрд., като основната част от финансирането е от ЕС. Ако изграждането на “Струма” се забави и не завърши до 2023 г.,
има риск
държавата да
връща сумата
на Брюксел
В Северозападна България предстои да започне един дълго очакван проект - модернизацията на пътя Мездра - Ботевград, част от направлението Видин - Ботевград. Той е пряко зависим от това дали промените в закона за бързото отчуждаване ще са в сила.
Изграждането на трасето ще стартира от един от най-сложните участъци като терен. За да върви работата по-бързо, строителството на 33 км между Мездра и Ботевград е разделено на два участъка. Има избран изпълнител за лот 2, но решението се обжалва пред КЗК и трябва да се изчака произнасянето. За лот 1 предстои отварянето на ценовите предложения. Общата индикативна стойност на участъка между Мездра и Ботевград е близо 302 млн. лв. без ДДС. Проектът ще се финансира със средства от бюджета.
В следващите седмици ще се открие и процедура за избор на изпълнители на още 55 км между Видин и Ружинци. Отсечката ще бъде разделена на 3 подучастъка.
През следващите
месеци започва
изграждането на
още един участък
от София до
Калотина,
част от магистрала “Европа”. В средата на май стартира строителството на отсечката между Драгоман и Сливница. 17-километровият участък се финансира изцяло от републиканския бюджет.
В следващите седмици се продължава с участъка от ГКПП Калотина до Драгоман с дължина 14,5 км. Той ще се финансира от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Най-късно в средата на 2021 г. пътят от границата със Сърбия до Сливница, или общо 31,5 км, трябва да е с магистрален габарит.
За последната отсечка от трасето, която започва на 6-7 км от Сливница и е до връзката със Северната скоростна тангента, в момента се изготвя техническият проект заедно с ПУП, така че и по подготовката на този участък се работи изключително сериозно.
Участъкът между Драгоман и Сливница струва 117,360 млн. лв., а този от ГКПП Калотина до Драгоман - 164,990 млн. лева.
Както “24 часа” писа, разширението на околовръстното на София между “Младост” и “Цариградско шосе” е блокирано заради 73 дела, с които се оспорва оценката на отчуждените имоти. А след като държавният глава поиска Конституционният съд да тълкува промените в Закона за държавната собственост за бързото отчуждаване, тази юридическа процедура блокира делата.
В средата на юли трябваше да стартира разширението, 123-те милиона лева са осигурени от бюджета, но строителството не може да започне, докато Конституционният съд не даде своето тълкуване, поискано от президента.