При тестовата тарифа от 15-28 ст. разстоянието Калотина-Бургас излиза 74 лв. за камион над 12 тона, с Евро 5 и 4 оси

Мениджъри и собственици на фирми за превози са сред първите посетители на четирите демонстрационни центъра на Националното толуправление, които бяха открити миналата седмица в София, Пловдив, Варна и Русе. Най-честият им въпрос, след като се запознават на място как се борави със системата, е дали може да се организира обучение за шофьорите, установи “24 часа”.

Снабдяването с бордовите устройства, чрез които толсистемата проследява местонахождението на превозното средство спрямо пътната мрежа, е сред най-малките проблеми на превозвачите. Повечето фирми имат такива устройства в автопарка си, тъй като те и техни модули се използват и в много други европейски държави за същата цел. Освен това същите бордови устройства и съдържащият се в тях GPS тракер често се използват и от самите фирми за техни логистични софтуерни системи.

Отчитането на изминатото разстояние ще става по два начина –

ръчно или

автоматично

Ръчният вариант е чрез закупуване на маршрутна карта и е по-подходящ за превозни средства, които рядко преминават през България.

Маршрутната карта може да се закупи от терминал при влизане в страната, от бензиностанции и навсякъде, където са разположени сегашните киоски, от които се купуват е-винетки. Може да се свали и от сайта на Националното толуправление или от мобилното приложение.

При маршрутните карти толтаксата на практика се предплаща и водачът на превозното средство трябва да спазва стриктно указания маршрут. Всяко отклонение от него се хваща от над стоте контролни точки по пътищата и водачът става нарушител. Ако му се налага да мине през определено населено място по пътя, той ще трябва

предварително

да си начертае

маршрута

Заради това системата му предлага да избере не само двете крайни точки, а още четири места по пътя.

Ако има ремонт и движението е отбито, това ще личи на маршрутната карта, която му е отпечатана, след като е платил с банкова карта. При маршрутните карти ползването на пътя може да стане още в деня на издаването или на следващия ден, така че информацията за тях е налична в центъра на толуправлението. Ако пътят е затворен заради катастрофа, това също се отразява в системата.

Ако потребителят се е регистрирал на сайта, той

може да отложи

пътуването за

неопределен

период от време

Другото предимство е, че ще получи по имейл разпечатка на маршрута с точно означение на пътищата и населените места. На него с различен цвят са отбелязани пътните участъци, за които не се дължи толтакса.

Засега цялата система работи само експериментално и много неща по нея още се доизкусуряват. Например все още се вкарват много нови точки за достъп, тъй като особено в големите градове може да се влезе от много различни места. По самите участъци, за които ще се плаща, и по тарифата все още се водят преговори в обществения съвет за толсистемата. В тестовия вариант например

за Северната

тангента не се

дължи такса

и ако камион трябва да влезе през ГКПП Калотина и стигне до Бургас, тези 8 километра излизат на маршрутната карта във виолетово за разлика от останалата част от маршрута.

Ако камионът е над 12 тона, с Евро 5 и над 4 оси, пътят между Калотина и Бургас му излиза малко над 74 лв. Това е при тестовата тарифа, която гласи, че за километър се плащат между 15 и 28 ст. в зависимост от габаритите и екологичния клас. Превозвачите обаче държат тарифите да са по-ниски (виж интервюто вдясно).

При ваденето на маршрутна карта системата предлага два варианта на пътя между двете крайни точки, които са въведени – по-бърз и по-кратък, така че водачът може да избира. Преди отпечатването може и да види приблизителното време на пътуване при спазване на съществуващите ограничения за скоростта.

По принцип данните от контролните рамки не постъпват в Пътна полиция, а само в Националното толуправление. Рамките могат да идентифицират регистрационния номер, GPS тракера и основните габарити на превозното средство при скорост до 160 км в час, макар че при такова движение резултатът не е много надежден. При спазване на ограничението от 90 км в час обаче вероятността камионът да бъде засечен правилно е към 100%.

Проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ Може да започнем с по-ниски тарифи и после да ги вдигаме 

Няма да се дават отстъпки за

по-често ползване на пътищата

- Господин Асенов, ще има ли скоро трето заседание на обществения съвет за толсистемата и приближаваме ли към момента, в който ще има съгласие за тарифата?

- Да, вероятно в започващата седмица ще имаме заседание. Ние сме дали на превозвачите геореферирана карта със сегментите, в които ще се събират толтакси, и все още събираме техните мнения и предложения.

На новото заседание ще предоставим и нова информация за контролните точки - рамките, съоръжени с техника, която контролира едновременно и толсистемата, и е-винетките.

- Ще се справят ли според вас превозвачите лесно и бързо с толсистемата?

- Именно затова сме направили тези четири демонстрационни центъра – да идват тук и да имат достатъчно време да се запознаят. Данните не са сложни за въвеждане, категориите, екологичният клас на превозното средство – всичко това им е известно.

- Очевидно се водят преговори за обхвата на пътищата, за които ще се събира толтакса, и за самите тарифи. Коя е най-ниската сума, под която според вас тарифата не може да падне?

- Ако трябва да защитя интереса по поддържане на пътната инфраструктура, тази тарифа, която тук пробно сме въвели – 18-25 ст. на километър, е най-удачната. Изходната позиция на превозвачите я знаете – ако може да е между 8 и 13 ст., най-много 15 ст. Очевидно трябва да намерим консенсус.

Но опитът на другите държави, които въведоха толсистеми, показва, че обикновено се тръгва от една по-ниска тарифа, след това се стига постепенно до нива, които реално позволяват възпроизводството на инфраструктурата. Това става за около 5 години.

- Може ли така да стане и тук?

- Това е вариант на един по-плавен преход, който да осигури и по-плавно отражение на толтаксите върху цените на потребителските стоки. Такъв сценарий ми се струва възможен за България. Но може пък превозвачите да проявят завиден конструктивизъм – да си представят, че при едни по-добри толтакси пътната инфраструктура ще бъде с по-високо качество. И оттам парите, които ще спестят от поддръжката на автомобилите, ще намалеят.

- Но какъвто и вариант да се избере, май няма да паднат чак до 13 ст.?

- Това е твърде ниска цена, тя не отговаря на физическия разход за поддържане на пътищата.

- А възможно ли е да има, отстъпки за фирмите, които ползват пътната инфраструктура по-често, както искат?

- Не. Защото директивата не разрешава това. Ако правим такива отстъпки, ще ощетим транзитния трафик. В Унгария вече имаше такъв случай и страната е в наказателна процедура. Сега сигурно тя ще плати повече глоби, отколкото нейните превозвачи са получили като облага.

- Тогава как ще спазите обещанието за автобуси да има нулева тарифа?

- Наистина единият вариант за автобусите беше да си вадят маршрутни карти, просто тарифата да е нулева. Но това няма как да стане, ще се търси друг вариант.

Проф. Олег Асенов
Проф. Олег Асенов