Приемане на нова методика за обследване на тежките пътни инциденти, бързо и ефективно събиране на наложени санкции, одитите за пътна безопасност да обхванат всички републикански и общински пътища, създаване на публичен регистрационен режим на фирмите, извършващи сервизна дейност.
Това са част от препоръките в Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България публикуван от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" /ДАБДП/ на официалната им интернет страница.
От агенцията посочват, че това е и първият цялостен анализ на нивото на безопасността на движението по пътищата, който се прави у нас.
В доклада са набелязани конкретни мерки и действия, които ангажираните институции следва да предприемат, допълват от ДАБДП. Той е и основата, на която ще бъде разработена и Стратегията за безопасност на движението по пътищата в хоризонт 2021 - 2030 г.
По отношение на събираемостта на санкциите се препоръчва да има отказ на административни услуги от всички институции при неплатени задължения и проверка на гражданите (в това число чуждестранни) на изходните ГКПП за наличие на наложени с електронен фиш глоби.
Предлага се още при особено тежки инциденти те да се обследват от специалисти от различни области.
ДАБДП предлага водещо да бъде не установяване на вина, а дефицитите свързани с: поведението на водача, изправността на превозното средство, състоянието на инфраструктурата, метеорологичната обстановка и т.н., за да се види причината или проблема за настъпването на ПТП и той да бъде своевременно отстранен.
Анализът констатира още, че през последните 10 години се отбелязва интензивно развитие в областта на пътното строителство, но по-голямата част от мрежата остава изградена преди повече от 20 години. За 2018 г. са установени 77 участъка с концентрация на ПТП по републиканските пътища, се посочва в доклада. Разработване на интерактивна карта с информация за тях и въвеждане на повече интелигентни транспортни системи, са сред другите приоритети за подобряване на безопасността по пътищата.
Най-честите технически неизправности, които водят до произшествие са спукване на гума и повреда в спирачната уредба, се казва в заключението на доклада в частта "Превозни средства", като основната препоръка е последователна работа за гарантиране на техническата им изправност.