От 50 г. двата гиганта водят люта битка кой да е лидер на пазара на самолети
“Еърбъс” срещу “Боинг” е едно от най-горещите съревнования в света на бизнеса днес. Надпреварата за небето между двата гиганта в авиостроенето се води със зъби и нокти от десетилетия, точно като тези на “Кока-Кола” срещу “Пепси” и на “Макдоналдс” срещу “Бъргър кинг”.
Тъмни облаци обаче надвиснаха над американците от “Боинг” и “Еърбъс” успя да отмъкне титлата най-голям производител на самолети в света. Преднина в съревнованието европейците имат за първи път от 2011 г.
С 863 доставени самолета и над 1000 поръчки
2019 г. завърши
феноменално
за “Еърбъс”,
който ще работи с пълен капацитет и през следващите години. Американският му конкурент, който е значително по-голям и по-стар, изостана двойно и приключи годината с едва 380 доставени самолета.
“Еърбъс” положи неистови усилия през последните 5 години, за да увеличи производството на самолетите от популярното си семейство A320, с което отмъкна част от пазарния дял на “Боинг”.На този фон американците понесоха тежък удар със заземяването на своите самолети с една пътека 737 Макс - последната версия на най-продавания в света пътнически самолет. Това стана след две катастрофи в рамките на 5 месеца (в края на 2018 г. в Индонезия и в началото на 2019 г. в Етиопия), при които загинаха общо 346 души.
Авиогигантът обеща да направи “първоначална инвестиция” от $ 100 млн. в рамките на следващите няколко години, за да помогне на засегнатите семейства и общности.
Предварителните проучвания за двете трагедии показват ролята, която е изиграл новият софтуер на “Боинг”, довел до насочване надолу на носовете на самолетите. Компанията актуализира този свой софтуер, за да улесни контрола на машината от самите пилоти, но свършената работа ще бъде представена за окончателно одобрение чак през септември.
Последва прекъсване на цялото производство на модела въпреки чакащите поръчки. Това насочи всички клиенти към европейските машини от този размер. В резултат основният самолет на “Еърбъс” с една пътека - A320, се превърна в същински бестселър и се окичи с короната за най-продаван модел в историята, побеждавайки “Боинг 737”, въпреки че той полетя за първи път почти 20 г. по-рано. Поръчките на европейския производител вече са пълни до 2024 г.
За първи път от поне 30 години “Боинг” завърши годината с отрицателни нетни поръчки. Към 31 декември 2019 г.
американският
гигант има минус
87 търговски
самолета,
което означава, че има повече анулирания, отколкото нови покупки.
Говорител на “Боинг” заяви, че не е сигурен кога компанията за последно е била с отрицателни поръчки, но “това определено не се е случвало през последните 30 години”.
През декември “Боинг” не успя да регистрира нито една продажба на 737 Макс, тъй като авиокомпаниите продължиха да избягват заземената машина. Един от най-ярките примери видяхме в края на 2019 г., когато американската “Юнайтед еърлайнс” си поръча 50 нови “Еърбъс A321 XLR”, с които да замени своите стари самолети “Боинг 757-200”.
Връщането на модела 737 Макс в експлоатация е основен фокус на новия изпълнителен директор на “Боинг” Дейв Калхун.
Американският производител обяви, че е загубил $ 636 млн. през 2019 г., което бележи
първата
годишна загуба
на компанията
от 1997 г.
насам и в рязък контраст с печалбата от $ 10,46 млрд., която бе отчетена през 2018 г. - преди втората катастрофа да пропъди клиентите.
Тежките неприятности са особено болезнени заради успеха на европейския съперник “Еърбъс”. Въпреки че 2019 г. е година с лек спад за “Еърбъс”, неговият резерв остава стабилен - 7482 търговски самолета, достатъчни за почти 10-годишно производство. “Боинг” приключи 2019 г. с търговски резерв от 5406 самолета.Сериозни предизвикателства обаче правят крехка водещата позиция на европейците. Основна задача пред “Еърбъс” сега е да подобри капацитета си за доставка, за да отговори на увеличеното търсене. През 2019 г. редица клиенти се оплакаха от забавяне на производството. Приемането на нови договори от недоволни клиенти на “Боинг” може да изостри този проблем.
Някои от тези забавяния са причинени и от откриването на проблеми със стабилността на A320 Нео, които трябва да бъдат решени бързо, ако производителят иска да запази короната.
Европейската компания планира да наеме 5000 нови служители за своите обекти в целия свят през 2020 г., което би трябвало да подобри веригата на доставки и да предотврати евентуални забавяния, причинени от технически проблеми.
В бъдеще производителят освен това се отказва от свръхразмерния модел A380, за да се съсредоточи върхуразработването
на по-екологични
самолети
- все по-важен въпрос за пътниците и следователно - за авиокомпаниите.
Това би могло да помогне на “Еърбъс” да придобие стабилно конкурентно предимство, стига новите модели да се окажат достатъчно ефективни и “Боинг” да не успее да инвестира в екомашини поради финансовия удар, причинен от провала на 737 Макс.
На страната на “Боинг” неизменно стои правителството на САЩ, което е един от най-важните клиенти на авиостроителя и донесе 31% от приходите на компанията през 2018 г. Неведнъж ЕС и Световната търговска организация са критикували значителните държавни субсидии като нелоялни спрямо конкурентите.
Кога започна
надпреварата
за небето?
Ако утре се качите на самолет, то вероятно ще е “Еърбъс” или “Боинг”, освен ако полетът не се извършва от малък регионален самолет на компании като бразилската “Ембраер” или канадската “Бомбардие”.
Невинаги обаче е било така. Само преди няколко десетилетия светът на търговската авиация беше изпълнен с големи имена като “Макдонъл Дъглас”, СААБ, “Локхийд”, “Фокер” и дори “Конвеър”.
Въпреки известността на “Еърбъс” “Боинг” е по-стара и утвърдена компания. Основана през 1916 г., “Боинг кампъни” вече е водеща космическа и отбранителна сила и най-голям индустриален износител в Америка.
Компанията, която познаваме днес като “Еърбъс”, е създадена със споразумение, подписано през юли 1967 г. от френското, германското и британското правителство за засилване на сътрудничеството им в областта на авиотехнологиите.
Правителствата се ангажират да “предприемат подходящи мерки за съвместно разработване и производство на самолет”, за да противодействат на силите на американските авиационни гиганти. Консорциумът и до днес е базиран в Тулуза, Франция.
Двете компании днес имат общ дял от 91% на пазара на търговски самолети в световен мащаб.
Надеждите на “Боинг” сега са насочени към новия 777-9, който е първият самолет на производителя след двете трагедии. Тъй като компанията работи за възстановяване на своята репутация за безопасността и техническата способност, новият самолет ще бъде подложен на засилен контрол от регулаторите, авиокомпаниите и инвеститорите.