Членове на Асоциацията на организациите на българските работодатели /АОБР/ излязоха с първи коментари на икономическите мерки, обявени от премиера Бойко Борисов вчера. Мненията на работодателите са оповестени на интернет страницата на Българската стопанска камара. Вчера бяха анонсирани 4,5 млрд. лева за икономически мерки, насочени към бизнеса и заетостта.
По предложените 500 млн. лв. за ББР за портфейлни гаранции за търговските банки за обезпечаване на кредити на бизнеса в размер на 2,5 млрд. лв. членовете на АОБР посочват, че мярката съответства на препоръките на ЕК. Практикува се в повечето страни, обявили мерки. Кредитите към нефинансовите предприятия по последни данни на БНБ са 35 млрд. лева, се изтъква в коментара и се прави извод, че един на всеки 14 ще може да се възползва при недопускане на концентрация. Мярката няма спешен характер. Не е оповестена процедурата за кандидатстване. В анкетно проучване сред бизнеса само 42 на сто я определят като "силно необходима", се цитират данни в коментара и се препоръчва при конкретизиране на механизма за кандидатстване, ползване и издължаване да се търси максимална бързина и минимална сложност, за да не стане тя неизползваема.
По предложението за 200 млн.лв. за безлихвени кредити през търговските банки в размер до 1500 лева на работещи, които са в неплатен отпуск, при запазване на трудовите правоотношения се посочва, че това е единствената нова мярка. Малко над 130 000 души ще имат достъп до тази мярка, се казва в коментара, като се уточнява, че изчислението е на база максималния възможен размер. Вероятно ще е добра мярка, като временен буфер за около месец, се изтъква още в коментара.
По мярката за предоставяне на над 1 млрд. лв. за финансиране на мярката "60/40" се коментира разнопосочно - от "Добра идея, лоша реализация дотук" до "Неработеща мярка, поради недомислени изисквания. Анонсирана и уредена в Закона за извънредното положение. Сега се определя размерът на средствата". В коментара се посочва, че предлаганата мярка има силно стеснен обхват - само тези предприятия, които са преустановили работа, въз основа на акт на държавен орган. Не включва предприятия със силен спад на продажбите поради кризата, т.е. масовия случай.
В друг коментар се изтъква, че реалното съотношение не е 60 на 40. За служител с месечна брутна заплата (осигурителен доход) от 1000 лв., НОИ ще преведе 600 лв., а служителят струва на работодателя 1 190 лв. Около 19 на сто осигуровки за сметка на работодателя. Съотношението е по-скоро 50 на 50, пише авторът на коментара. От тези 60 на сто, две трети ще се върнат обратно в хазната до 25-то число на месеца, следващ месеца на изплащане на заплатите, под формата на осигурителни плащания от работодателя и осигурените лица и като удържан авансов данък от възнагражденията на служителите, се посочва още в коментар.
В друг коментар се посочва, че предвидените срокове в Постановлението на МС показват, че ще са необходими около 20 работни дни след приемането му, за да стигнат първите суми до бизнеса, т.е. най-рано в края на април. Това не е спешна мярка, се казва още в коментара и се изразява мнение, че тя е съпроводена с твърде много бюрокрация.
Отлага се плащането на корпоративния данък за тези, които са на печалба и дължат такъв, се посочва още в друг коментар и се изтъква, че това не е реално оставяне на пари в бизнеса, а само краткосрочно времево изместване. В този смисъл, може да се помисли и за още по-ускорено възстановяване на ДДС на експортно ориентираните компании, се препоръчва в коментара.
Предлага се още телефонът за сигнали за задължения на държавните институции към фирмите да се допълни с електронен адрес, на който да се набират тези сигнали и , когато е възможно, да се съпровождат със съответните документи, като ангажимент на държавата да придвижи претенциите в най-кратки срокове.