Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видео уроци и други начини за по-ефективен учебен процес. Ползите и предимствата на дигитализацията се доказват на практика в настоящия момент, когато обучението се осъществява дистанционно заради извънредната ситуация. Продължаваме да разказваме за пробивите при използване на технологиите в българското образование.
БНТ: Даваме възможност за обучение на половин милион ученици
VIVACOM предоставя ново съдържание, което ще подпомогне дистанционното обучение. Учениците, а и техните родители вече могат да се възползват от новата секция “Училище”, включена във филмовия пакет MAXI за VIVACOM IPTV и за TV GO, която съдържа видео уроци за онлайн обучение на ученици от начален и прогимназиален етап на обучение.
Видео уроците са създадени от издателска група “Просвета” и са предоставени за ползване напълно безплатно. Те са част от инициативата на “Просвета” “Учим онл@йн с учител”. Целта е учениците да не пропускат учебния материал, независимо че не посещават училище заради извънредната ситуация. Видео уроците се водят от учители с богат опит по съответния предмет, а учебният материал се преподава според обичайното седмично разпределение на часовете. Учениците могат да получават задачи за самостоятелна работа, като учителите ще им дават нужните съвети и препоръки.
Уроците по БНТ
“Зрителите ни гледат, пишат ни, доволни са. Разбираемо е, защото само ние излъчваме толкова уроци, а децата са вкъщи и трябва да гледат нещо. Помагаме;, каза генералният директор на БНТ Емил Кошлуков пред “4 часа”.
От началото на извънредното положение БНТ превърна БНТ2 в тв училище, като уроците се повтарят и по сателитния канал БНТ4.
“Освен меметата около коронавируса тези дни е популярна и шегата, че някои завършват елитни гимназии, а други - БНТ2 и БНТ4. Всъщност ние сме предпочитаното училище, тъй като при нас няма двойки и не пишем отсъствия”, обясни в шеговит тон пред “24 часа” и Антон Андонов, член на Управителния съвет на БНТ.
По думите му обществената телевизия заедно с Министерството на образованието и водещи издатели на учебници е успяла много бързо да осигури възможност за обучение на около половин милион ученици у нас.
“За минимум 10% от тях дигиталните варианти за учене от дома все още не са достъпни и кампанията ни “С БНТ на училище” е единствената възможност в периода на социална изолация. В момента надграждаме програмата, като продължава заснемането на уроци, което ще създаде архив с висока добавена стойност. Инициативата е отворена и към други издателства, които предоставят електронни образователни ресурси за безвъзмездно ползване в дните на извънредното положение. Родители и ученици могат да планират времето си, тъй като програмата за уроците се обявява предварително на сайта на БНТ. Там качваме и вече излъчените уроци, които са достъпни 24 часа, седем дни в седмицата”, каза още Андонов.
От “Просвета” пък припомниха, че след началото на извънредната ваканция издателството предложи редица безплатни образователни ресурси – електронни учебници от 1. до 10. клас, електронни познавателни книжки за най-малките, както и видео уроци по основните теми и предмети от учебния материал от 1. до 7. клас.
Вариантите за ползване на тези уроци
Ако ги ползва учител, той може:
- да изпрати линк към съответното видео на своите ученици, преди да проведе урок по темата – за да се запознаят предварително с него и по време на часа да дискутират и обсъждат темата по-задълбочено и с по-активно участие на учениците;
- заедно с изпращането на урока да им постави предварително задачи за изпълнение, за самостоятелна работа, за работа по презентации, проекти и др.;
- да ги насочи към видеоурока, след като е провел урок по темата с тях, за да затвърдят и да упражнят знанията си по темата;
Ако ги ползва родител, уроците ще му дават възможност:
- да се ориентира кои са най-важните знания по темата и да провери до каква степен детето ги е усвоило;
- да го насочи към тези уроци за усвояване на нови знания и умения или за затвърждаване и упражняване на наученото.
Ако ги ползва ученик, ще му е по-лесно:
- да се подготви предварително за урока по темата, който ще проведе със своите учители – така той ще може да дискутира с учителите си моментите, които са го затруднили или са предизвикали по-специален интерес;
- да затвърди, упражни и задълбочи знанията си по темата и да се върне към уроците в удобно за него време, в случай че има допълнителни въпроси или трудности;
- ако е в 4-и или 7-и клас, да се подготви за националното външно оценяване, тъй като учителите, които водят уроците, поставят специален акцент на тези теми и задачи от учебно-изпитните програми.