За Великден 100% от агнешкото месо в магазините на "Билла", "Kaуфланд", "Лидл", "Т Маркет" и "Фантастико" ще е българско. Това съобщиха представители на петте най-големи вериги за търговия на дребно с храни в България с общо 416 магазина в цялата страна.
Предлагането на агнешко месо, произведено в български ферми от български животновъди е важна част от ангажимента на търговските вериги да подкрепят родните производители. Водещите търговци на дребно в България от години работят със стотици конкурентоспособни български компании. Благодарение на това партньорство, почти 70% от асортимента в основните хранителни категории във веригите у нас е от български продукти. Този дял е най-висок при месото и месните продукти – 76%, следван от хляба и хлебните изделия със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.
"В този смисъл, предложените от Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) регулации на пазара са не само излишни, но биха довели и до редица негативни последици за българските потребители, българските производители и българската икономика като цяло. Сред тях са повишаване на цените, ограничаване на избора и дефицит на много стоки, достигане до пазара на храни с ниско качество, откриване на наказателни процедури срещу България от страна на Европейската комисия, както и ответни мерки от други страни спрямо българския износ. По данни на НСИ през 2019 г. България е внесла храни за 5 млрд. лв., а е изнесла за близо 7 млрд. лв., което означава, че затрудняването и спирането на вноса на храни може да удари непропорционално силно българския износ на храни", се казва в съобщението на Сдружението за модерна търговия.
Като работеща алтернатива веригите подготвят пакет от доброволни мерки, част от тях са предоставянето на части от паркингите на магазините за фермерски пазари, започване на разговори с нови доставчици на сезонни плодове и зеленчуци по списъци предоставени от МЗХГ и Българската агенция по безопасност на храните, участие в създаването на механизъм за сдружаване на малки производители, така че да отговарят на изискванията на търговските вериги, рекламни кампании в подкрепа на българските производители и маркетингово обозначаване на български продукти, за да могат хората да правят по-лесно своя избор.
Във връзка с предлагането на 100% българско агнешко месо и алтернативните мерки на регулациите, предложени от МЗХГ, Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия заяви: „Търговските вериги са важна част от решението за успешното развитие на българските производители и като национално отговорни компании ние сме готови да дадем своя принос за това. Кризата може да се разглежда и като възможност за увеличаване на дела на българските стоки в търговските обекти. В сегашната кризисна ситуация и предвид очакваната тежка икономическа рецесия ние призоваваме българските потребители да проявят солидарност, като със своя избор дадат шанс на българските производители на качествени храни да увеличат своите продажби и да станат още по-конкурентоспособни, за да излязат успешно от кризата и да започнат да покоряват и международните пазари, също с подкрепата на търговските вериги“.