На портала за обществени консултации на Министерски съвет е публикуван проект за промени на Наредба номер 37 за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.
Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията /МТИТС/, вносител на проекта за промени на наредбата, предлага обучението на младите шофьори да се прави на учебен полигон, в населени места и извън тях, включително и на магистрали. Предлага се учебните коли, без тролейбусите, да са собственост на учебните центрове, а инструкторите да са на трудов договор в тях.
МТИТС смята,че ще е добре учебните центрове да са търговски дружества. Изискването е с цел недопускане на нелоялна конкуренция и осъществяване на по-ефективен контрол.
С проекта на наредба се предвижда въвеждане на електронно обслужване на учебните центрове и преминаване към електронна документация. За целта на учебните центрове ще бъде предоставен достъп до информационната система относно обучението на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация.
Предлага се създаване и водене на електронен учебен дневник за провеждане на теоретичното обучение за всяка група. В дневника ще се отразяват датите и часовете за проведеното обучение, преподадените теми, преподавателя, провел обучението и присъствията и отсъствията на кандидатите по време на теоретичното обучение. Електронното отразяване на преминатото обучение ще осигури възможност за недопускане на изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия за всеки модул брой часове. МТИТС предлага да има електронен учебен картон на кандидатите за шофьорски книжка. Преподавателите по практическо обучение ще отбелязват в електронния учебен картон началния и крайния час на занятието и резултатите от вътрешните практически изпити. Инструкторите ще отбелязват в електронната контролна карта допуснатите от кандидатите грешки, като резултатите от тях се нанасят автоматично в електронното досие на кандидата в информационната система;
Предлага се курсистите да имат достъп до последващо разглеждане на маршрута по време на вътрешния изпит (позициониран на интерактивна географска карта, чрез GPS координати) и за преглед на грешките, които преподавателят е маркирал по време на вътрешния изпит.
Предвидено е информационната система да осигурява възможност на служителите на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, да разполагат с информацията за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните учебен дневник, учебен картон, контролна карта, което ще допринесе за повишаване на качеството на контрола на теоретичното и практическото обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС.
Предвижда се въвеждането на забрана за ограничаване на видимостта през задното стъкло на учебното превозно средство. Въвеждането на подобна забрана, като изискване за годността на учебните автомобили, ще предостави възможност на контролните органи на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация да следят за неговото спазване, тъй като за установяване на нарушенията по чл. 105, ал. 1 от Закона за движението по пътищата (където е въведена обща забрана за ограничаване на видимостта през челното, задното и страничните стъкла на автомобилите) понастоящем компетентност имат органите за контрол на Министерството на вътрешните работи.
С проекта се отменя изискването тролейбусите, с които се обучават кандидатите, да имат осигурен достъп на преподавателя до кормилото. До обучение за придобиване на правоспособност за управление на тролейбус се допускат кандидати, които притежават правоспособност за управление на моторни превозни средства, съответно са придобили знания и умения, поради което не е необходимо преподавателят да има възможност непрекъснато да контролира курсиста.