С 11 мерки подкрепят модернизирането на градовете и развитието на общините в следващите седем години

Инфраструктурни мерки за насърчаване на икономическата активност, енергийната ефективност, градската мобилност и сигурността в обществени пространства са сред приоритетите за градско развитие, които ще се финансират от новата Оперативна програма „Развитие на регионите“ за периода 2021-2027 г. Това е заложено в проекта на Актуализираните общи указания за подготовка на инвестиции за градско развитие по програмата, които Управляващият орган в Министерството на регионалното развитие и благоустройство публикува на интернет страницата си, съобщиха от пресцентъра на министерството.

Целта е да се осигури прозрачност и навременна информираност на всички заинтересовани страни и да стимулират заинтересованите страни на местно ниво да стартират процеса на идентифициране на потенциални партньори и проектни идеи за следващия период.

Основен фокус на инвестициите по ПРР 2021-2027 г. ще бъде икономическото развитие на териториите, повишаване на брутния вътрешен продукт и заетостта, увеличаване на доходите и стандарта на живот на населението, намаляване на неравенствата. Затова при подбора ще се дава приоритет на проекти, които постигат конкретен икономически ефект върху съответната територия.

Програмата ще има две приоритетни оси. Първата - „Интегрирано градско развитие“, предвижда подкрепа за изпълнението на териториални стратегии за развитието на десет градски общини: Столична, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен, Видин, Велико Търново и Благоевград. Втората ос ще подкрепя мерки в още 40 общини в страната с население над 15 000 души всяка.

Мерките за градско развитие, които ще се подкрепят, са техническа инфраструктура за бизнес и предприемачество и развитие на бизнес и индустриални зони, енергийна ефективност и обновяване на жилищни и обществени сгради, ремонт на улици и пътни мрежи между основния град и околните населени места на територията на общината, мерки за управление на трафика, системи за паркиране, интелигентни транспортни системи, развитие и усъвършенстване на обществените системи за градски транспорт, включително инфраструктура за оборудване и нов подвижен състав, алтернативен и по-екологичен транспорт – велосипеди, електромобилност и пътна безопасност чрез превенция и повишаване на осведомеността.

В областта на зелената градска инфраструктура и сигурност в обществени пространства ще се подкрепят проекти за изграждане на обществени зони за отдих и зелени площи, мерки за повишаване на сигурността в градските пространства, пътна безопасност, обновяване на квартали/специфични територии от градовете с неблагоприятни социално-икономически характеристики и създаване на достъпна архитектурна среда. В областта на образователната инфраструктура ще се финансират мерки за предучилищно, училищно и висше образование, детски градини. Предвиждат се още инвестиции в общинското жилищно настаняване, развитие на здравна социална инфраструктура, културна и спортна инфраструктура за масов спорт. В областта на туризма са допустими дейности за развитието, подобряването, разширяването и социализацията на туристическите зони и свързаната с тях инфраструктура.

Проектите, които ще се подкрепят, трябва да бъдат предварително идентифицирани в плановете за интегрирано развитие на общините чрез подхода „отдолу-нагоре“ и да се основават на предварително картиране на нуждите на национално ниво от държавните институции и агенции, отговорни за разработването на тези политики, да бъдат в съответствие с плановете за интегрирано развитие на общините и надлежно отразени в интегрираните териториални стратегии. Освен това е задължително да има изградени партньорства между местни и централни власти, неправителствени организации, бизнес и икономически оператори и др.

Основните видове интервенции представляват подходяща синергийна комбинация между различни области.

Пример за интегрирани проекти, изпълнявани в партньорство само със средства от първата ос на Програмата за развитие на регионите (включително безвъзмездна финансова помощ и финансов инструмент), е обновяването на квартал или част от него, разположен в отдалечена от централната част територия или друга територия с неблагоприятни социално-икономически характеристики. Обновяването на избраната територия може да включва, от една страна, мерки за подобряване на жилищните условия чрез изграждане, реконструкция и/или ремонт на общински жилища за предоставяне на адекватни жилищни условия за уязвими групи (възрастни, хора с увреждания, самотни майки и др.), и от друга, предоставянето в непосредствена близост на общински терени за строителство на жилища за хора, извън посочените групи и с нормален или висок жизнен стандарт, но при преференциални цени за постигане целите на социално включване. Освен тези мерки, проектната идея може да включва още общо обновяване на инфраструктурата в квартала – мерки, свързани с градска мобилност (пътни настилки, спирки на градски транспорт, велоалеи, др.), зони за отдих, детски площадки, спортни съоръжения на открито, включително изграждане на комплекс, в който да бъдат разложени услуги от всякакъв характер за ползване от всички жители на квартала – спортен комплекс с басейн, библиотека, социални услуги в общността – за ползване от настанените уязвими групи, детска градина, кабинети за лични лекари, зала за концерти, супермаркет, заведения за обществено хранене, аптека.

Аналогичен пример може да се даде с интегрирани проекти за рекултивация на индустриални терени или съществуващи индустриални зони на територията на градовете с цел трансформация на тяхната икономиката. Такива проекти могат да се изпълняват в партньорство между общини и икономически оператори, включително електро-, газо- или водоразпределителни дружества, осигуряващи захранването на съответния район, както и други представители на бизнеса, инвестиращи на целевата територия.

...